هر آنچه که باید درباره تشخیص دستکاری دوربین مداربسته بدانید

فهرست مطالب

دستکاری دوربین مداربسته، معمولا به‌صورت عمدی توسط مجرمان صورت می‌گیرد. نمونه‌های متداول از دستکاری دوربین عبارتند از چرخاندن لنز دوربین به جهت دیگر (حرکت دوربین)، پوشاندن لنز دوربین توسط اشیاء (مسدودسازی دید دوربین) و ضربه فیزیکی برای از کار انداختن دوربین.

علاوه بر این، عملکرد دوربین مداربسته ممکن است تحت شرایط خاصی یا عوامل محیطی، دچار اختلال شود. عوامل مختلف مانند لرزش صفحه، مه گرفتگی، باد و بارن، قرار گرفتن اشیا مقابل لنز دوربین، برخورد اشیا و چرخش دوربین، می‌توانند عملکرد یک سیستم نظارت تصویری را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

در این مطلب، یک روش خودکار برای تشخیص سریع دستکاری دوربین و ناهنجاری‌های مختلف برای یک سیستم نظارت تصویری، بررسی می‌شود.

این روش که به آن قابلیت تشخیص دستکاری دوربین مدار بسته یا Tamper detection می‌گویند، یک قابلیت در دوربین‌های مداربسته است که با رخ دادن وقایعی که در مثال‌های قبلی ذکر شد، چه این وقابع غیرعمدی باشند و چه توسط مجرمان برای مختل شدن سیستم نظارت تصویری صورت گیرد، هشدارهایی را ارسال می کنند تا کسانی که بر این دوربین‌ها نظارت دارند، مطلع شوند و اختلال به‌وجود آمده را رفع کنند.

 

تشخیص دستکاری دوربین مداربسته

 

تشخیص دستکاری دوربین مداربسته یا Tamper detection چیست؟

تشخیص دستکاری دوربین مداربسته یا Tamper detection، قابلیتی در دوربین‌های مداربسته است که شما با فعال کردن آن می‌توانید در صورت تلاش شخصی برای دستکاری دوربین مداربسته، هشدارهای لازم را دریافت کنید.

دستکاری می‌تواند شامل آسیب زدن به دوربین، پوشاندن دوربین با پارچه یا کاغذ و در کل هر عملی که در عملکرد دوربین اختلال ایجاد می‌کند، ‌شود.

در واقع، با تنظیمات ساده‌ای که در دوربین انجام می‌شود، در صورت دستکاری، دوربین هشدارهای لازم را می‌دهد. این هشدارها به شما امکان می‌دهد تا وارد سیستم مدیریت دوربین خود شوید تا ببینید چه اتفاقی افتاده است و اقدام به رفع مشکل کنید.

نحوه عملکرد آن به این صورت است که سیستم نظارتی تمام ویدئوهای دریافتی را به‌طور خودکار تجزیه و تحلیل می‌کند و در صورتی‌که متوجه دستکاری در دوربین می‌شود، به سرعت تشخیص داده و هشدار می‌دهد تا افرادی که دوربین‌ها را نظارت می‌کنند، مطلع شده و بلافاصله اقدام کنند.

 

قابلیت تشخیص دستکاری دوربین مداربسته

 

نحوه عملکرد قابلیت تشخیص دستکاری دوربین مداربسته

تشخیص دستکاری دوربین مداربسته، به دوربین اجازه می‌دهد تا هنگامی که امکان ثبت تصاویر با مشکل مواجه شده است، به شما هشدار دهد. به‌ویژه، برای مکان‌هایی که ممکن است دوربین مورد حمله فیزیکی قرار بگیرد یا مسدود شود، هشدارهای خودکار، باعث می‌شود حتا زمانی که شخصا برای نظارت بر روی در جایگاه خود حضور ندارید (مانند نگهبانان)، وقایع را از دست ندهید و سریعا رسیدگی کنید.

شما می‌توانید دوربین خود را طوری تنظیم کنید که در موارد زیر هشدارهای لازم را دریافت کنید:

  1. دوربین جابه‌جا یا دچار ضربه فیزیکی شود و یا لنز آن به جهت دیگری چرخانپه شود.
  2. شخصی سعی کند برق دوربین را قطع کند.
  3. شخصی تلاش کند با رنگ اسپری لنز را بپوشاند یا باعث از کار افتادن دوربین شود.
  4. هرچیزی که مانع دید دوربین می‌شود، در مقابل آن قرار گیرد.
  5. تصویر به دلیل تغییر فوکوس لنز، تار شود.

مقاله پیشنهادی هایک ویژن: هر آنچه که باید درباره انواع لنز دوربین مداربسته بدانید.

می‌توان دوربین را بر اساس مدت زمان برای جلوگیری از هشدارهای کاذب تنظیم کرد. یعنی در صورتی‌که یک وسیله به مدت چند ثانیه مقابل دوربین قرار گرفت، هشدار ندهد اما در صورتی‌که دید دوربین توسط اسپری رنگ مختل شد، آلارم فعال شود.

این کار برای به حداقل رساندن هشدارهای کاذب صورت می‌گیرد، زیرا برای هر هشداری که دریافت می‌شود، باید اقدامی صورت گیرد و در درازمدت ممکن است باعث ایجاد دردسر برای نظارت کنندگان و نگهبانان شود.

به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات، دوربین‌ها می‌توانند به‌صورت غیرعمدی مورد ضربه و اختلال واقع شوند. برای مثال، ممکن است یک شاخه درخت هنگام سقوط به دوربین برخورد کند، یک پارچه توسط باد، دور دوربین پیچیده شود و یا چراغ‌هایی که به‌طور ناگهانی خاموش می‌شوند، تصویر را آنقدر تیره کنند که دوربین هشدار ارسال کند.

هرچند که در این موارد نیز، اطلاع رسانی و هشدار سودمند است تا بتوانید به محل حادثه برسید و مشکل به‌وجود آمده را رفع کنید.

 

قابلیت تشخیص دستکاری دوربین مداربسته

 

کاربرد سیستم تشخیص دستکاری دوربین مداربسته

اگر نمی‌توانید سیستم نظارت تصویری خود را به‌صورت شبانه‌روزی نظارت کنید، قابلیت تشخیص دستکاری دوربین مداربسته، می‌تواند با هشدار دادن به شما در صورت اتفاق غیرمنتظره، به شما کمک کند.

چه کسانی بیشتر از سیستم تشخیص دستکاری دوربین مداربسته استفاده می‌کنند و این قابلیت برای چه مواردی کاربردی‌تر است؟ در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

  • در فضاهای بیرونی که دوربین مداربسته ممکن است در معرض باد و شرایط نامساعد، با اختلال در دید مواجه شود.
  • در مکان‌های امنیتی که اختلال در دوربین حتا برای چند ثانیه ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد.
  • در مکان‌هایی که امکان نظارت تمام‌وقت بر تمامی دوربین‌ها وجود ندارد و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا اشخاص متوجه اختلال به‌وجود آمده شوند که مشکلات زیادی در پی خواهد داشت.
  • در مکان‌هایی مانند سالن‌های ورزشی، که ممکن است سهوا توپ یا سایر اشیا به دوربین برخورد کنند و در دید آن اختلال ایجاد کنند.

 

مواردی که باید هنگام تنظیم تشخیص دستکاری دوربین مداربسته خود توجه کنید:

  • آیا هشدارهایی برای تشخیص حرکت و دستکاری دریافت خواهید کرد؟ این دو ویژگی تفاوت دارند و ممکن است به دلایل متفاوتی توسط متخلفان صورت گیرد.
  • آیا هشدارها به چند نفر ارسال می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هشدار توسط فردی دریافت می‌شود تا سیستم را بررسی کند و ببیند چه اتفاقی افتاده است؟
  • آیا هشدارها به چند نفر ارسال می شود تا اطمینان حاصل شود که فردی در دسترس است تا سیستم را بررسی کند و ببیند چه اتفاقی افتاده است؟
  • در صورتی‌که یک نگهبانان امنیتی به‌طور مستقیم دوربین را زیر نظر دارند، آیا می‌توانند هشدارها را برای مواقعی که مجبور هستند مانیتورها را ترک ‌کنند (برای قدم زدن در محوطه، بازکردن درب یا بازرسی مشکل امنیتی در سایر قسمت‌های ساختمان)، از طریق پیام کوتاه دریافت کنند؟

برای اطلاعات بیشتر و دریافت پشتیبانی به صفحه آدرس و شماره تماس نمایندگی هایک ویژن مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من