معرفی کامل اجزای دوربین تحت شبکه

فهرست مطالب

دلایل مختلفی برای نصب دوربین وجود دارد و دوربین های متنوعی نیز در بازار جهت استفاده هستند که شامل دوربین تحت شبکه و دوربین آنالوگ است. اجزای دوربین تحت شبکه هایک ویژن شامل بخش های مختلفی می باشد که اصلی ترین آن دوربین هایک ویژن است که وظیفه ثبت و دریافت تصویر را انجام می دهد.

دوربین های تحت شبکه از نوع دام و بولت هستند و به دوربین تحت شبکه نیز دوربین دیجیتال می گویند که می تواند داده ها را در شبکه ارسال کند.

اجزای اصلی سیستم مداربسته تحت شبکه

از دوربین تحت شبکه هایک ویژن می توان در پروژه های بزرگ و با تعداد زیاد استفاده کرد. کیفیت تصویر دوربین تحت شبکه نسبت به دوربین آنالوگ بسیار بهتر است و قابلیت دید در شب و مادون قرمز را نیز دارد.

اجزای دوربین تحت شبکه شامل موارد زیر است:

دستگاه ضبط کننده NVR

یکی از اجزای اصلی سیستم مداربسته تحت شبکه، دستگاه ضبط کننده می باشد که مخفف عبارت Network Video Recorder است و به آن دستگاه NVR می گویند. دستگاه های ان وی ار مانند سرور عمل کرده و نقش گیرنده و پردازنده تصویر را دارد.

تعداد کانال های این دستگاه می تواند از 4،8،9،16،32 کانال متغییر باشد. دستگاه DVR هایک ویژن را می توان برای دوربین های آنالوگ استفاده کرد.

هارددیسک NVR

هارددیسک نیز از اجزای اصلی دوربین IP است زیرا که دستگاه ضبط کننده در دوربین های مداربسته حافظه داخلی ندارند به همین جهت برای آنها از هارددیسک داخلی استفاده می شود تا ذخیره تصاویر صورت گیرد.

این هارد را در بر روی دستگاه نصب می کنند و انواع مختلفی از هارد دوربین مداربسته وجود دارد. توصیه می شود متناسب با ظرفیت دستگاه ضبط کننده هارد را باید انتخاب کرد، زیرا که برخی از دستگاه ها از هارددیسک با حجم معینی را ساپورت می کند.

مانیتور

برای مشاهده تصاویر دوربین مداربسته به شکل زنده و یا بازپخش می توان از دستگاه نمایشگر استفاده کرد. نمایشگرها در اندازه های مختلفی هستند که براساس سلیقه های مختلف از نظر ابعاد و کیفیت تولید شده اند.

منبع تغذیه

جهت تبدیل ولتاژ برق شهری به 12 ولت باید از منبع تغذیه و یا آداپتور استفاده کرد.

سوئیچ شبکه

از اجزای فرعی در دوربین مداربسته سوئیچ می باشدکه باعث کم شدن کابل کشی متعدد در سیستم می گردد. سوئیچ ها دارای انواع مختلفی هستند که پورت و تکنولوژی متنوعی دارند، مانند سوئیچ POE که باعث می شود کابل کشی جداگانه ای برای برق رسانی به دوربین ها انجام شود.

کابل سیستم

کابل ها جزو اجزای دوربین های تحت شبکه می باشند که برای برق رسانی به دستگاه و دوربین ها از آنها می توان استفاده کرد. این کابل ها برای ارسال صدا و تصویر از دوربین به دستگاه کاربرد دارد که قیمت های مختلفی نیز دارند.

کابل هایی که برای راه اندازی استفاده می شوند می توانند از نوع کابل Cat5 UTP، Cat6 UTP، Cat5 SFTP و Cat6 SFTP باشند. برای این کابل ها از سوکت مناسب با کابل باید استفاده کرد که بدون نیاز به سیم کشی و وایفای بین دستگاه و دوربین ارتباط برقرار شود.

فیش و اتصالات

جهت متصل شدن کابل به دستگاه از اتصالات مختلفی مانند سوکت شبکه، فیش BNC، فیش های AV و فیش آداپتور استفاده می شود.

تجهیزات نصب دوربین تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه مراحل نصب کمی پیچیده دارند و مانند دوربین آنالوگ نصب آنها آسان نمی باشد. برای آموزش نصب دوربین تحت شبکه منابعی مختلفی را می توان در فضای اینرنت یافت اما بهتر است که این کار توسط یک کارشناس فنی انجام شود زیرا که برای این کار به دانش شبکه نیز باید تسلط داشت.

تجهیزات نصب دوربین تحت شبکه را می توان موارد زیر عنوان کرد:

داکت

کانالی پلاستیکی دردار که بر روی سطوحی چون کف سقف و دیوار نصب می گردد. استفاده از این داکت باعث پیشگیری از آسیب دیدن کابل و نامنظمی مسیر کابل کشی نیز می شود.

لوله فلکسی

این لوله کانال فلزی گرد است که برای حفاظت از کابل در محیط غیرمسقف استفاده می شود.

لوله فلزی

لوله ای محکم و غیر منعطف که برای حفاظت از کابل استفاده شده و مانع از دسترسی مستقیم به کابل می شود.

باکس پلاستیکی

این باکس برای قرار دادن و حفاظت از آداپتور دوربین و اتصالات کاربرد دارد.

 

انواع دوربین تحت شبکه

  • دوربین دام: این دوربین قابل استفاده برای محیط مسقف است و کیفیت تصویر آن نیز متوسط می باشد. لنزهای این دوربین به صورت ثابت و متغییر است و جنس آن پلاستیک و فلزی می باشد.
  • دوربین بولت: این مدل دوربین برای استفاده در فضای خارجی قابل استفاده است زیرا که نسبت به تغییرات شرایط آب و هوایی مقاومت دارد. محفظه دوربین فلزی می باشد و هر چه فاصله کانونی لنز زیاد شود زاویه دید نیز کم خواهد بود.
  • دوربین باکس: دوربین هایی بدون لنز هستند که می توان آنها را در فضای داخلی استفاده کرد و فاقد امکان دید در شب هستند.
  • دوربین اسپید دام: این دوربین کنترل از راه دور دارد و می توان چرخش از راه دور و زوم را با این دوربین انجام داد.
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من