نهایت حافظه دوربین مدار بسته چقدر است؟

فهرست مطالب

از سوالات رایجی که کاربران سیستم ‌های دوربین مداربسته از ما میپرسند این است که آیا تصاویر ضبط شده همیشه در دسترس هستند؟ تا چه مدت میتوان به آنها رجوع کرد؟ آیا ممکن است لحظات مهمی از دست بروند؟ در این مقاله، قصد داریم به این پرسش ‌ها پاسخ دهیم و شما را با عوامل موثر بر ظرفیت ذخیره‌ سازی دوربین ‌های مدار بسته آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا دریابید که چگونه میتوانید با انتخاب تجهیزات مناسب و برنامه ‌ریزی دقیق، از نهایت حافظه دوربین مداربسته خود بهره‌ مند شوید.

زمان پاک شدن فیلم دوربین مداربسته

زمان پاک شدن فیلم دوربین مداربسته

زمان پاک شدن فیلم ‌ها به ظرفیت هارد دیسک و مدت زمان ضبط تنظیم شده بستگی دارد. برای مثال اگر دستگاه شما طوری تنظیم شده باشد که تا 7 روز فیلم ضبط کند، از روز 8 به بعد فیلم ‌های قدیمی ‌تر به تدریج پاک شده و جایگزین فیلم‌ های جدید میشوند. البته این زمان میتواند با توجه به تنظیمات دستگاه شما متفاوت باشد. اما چگونه مدت زمان ضبط دوربین مداربسته را محاسبه کنیم؟ برای محاسبه دقیق مدت زمان نهایت حافظه دوربین مدار بسته، روش ‌های مختلفی وجود دارد:

پیشنهادی: دوربین بی سیم هایک ویژن

-استفاده از حجم مصرفی هارد دیسک: با بررسی میزان فضای اشغال شده توسط فیلم‌ ها در یک بازه زمانی مشخص (مثلاً یک یا دو روز)، میتوان تخمین زد که هارد دیسک تا چه مدت دوام خواهد آورد.

-استفاده از نرم ‌افزارهای محاسبه: برخی نرم ‌افزارها مانند Storage Calculator امکان محاسبه دقیق مدت زمان ضبط و نهایت حافظه دوربین مدار بسته را بر اساس مشخصات سیستم شما فراهم میکنند.

-استفاده از ابزارهای آنلاین: بسیاری از برندهای تولیدکننده دوربین مداربسته مانند هایک ویژن و پاناسونیک، ابزارهای محاسبه آنلاین نهایت حافظه دوربین مدار بسته را در اختیار کاربران قرار میدهند.

حتماً بعد از نصب دوربین مداربسته مدت زمان ضبط را محاسبه کنید. چراکه با دانستن این فاکتور، میتوانید برای افزایش ظرفیت هارد دیسک برنامه‌ ریزی کنید. به عنوان مثال هارد دیسک شما ظرفیت محدودی دارد و بعد از مدتی پر میشود. اگر از قبل بدانید که نهایت حافظه دوربین مدار بسته شما تا چه زمانی دوام می ‌آورد، میتوانید به موقع اقدام به تعویض یا افزایش ظرفیت هارد دیسک کنید تا وقفه ای در ضبط تصاویر ایجاد نشود.

از طرف دیگر هرچه مدت زمان نگهداری فیلم ‌ها بیشتر باشد، شما میتوانید برای مدت طولانی ‌تری به تصاویر ضبط شده دسترسی داشته باشید. این موضوع به خصوص در مواقعی که حادثه ‌ای رخ می‌دهد بسیار مهم است، چون میتوانید با بررسی مجدد فیلم‌ ها، دلیل حادثه را پیدا کنید و تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کنید.

هارد دوربین مداربسته تا چند روز جا دارد؟

به طور کلی نمیتوان یک عدد دقیق برای مدت زمان ذخیره ‌سازی فیلم ‌ها در هارد دیسک دوربین مداربسته ارائه داد. در برخی سیستم‌ های مداربسته قادرند تا دو ماه فیلم ‌ها را ذخیره کنند. اما شما میتوانید با انجام راهکارهای زیر نهایت حافظه دوربین مدار بسته را بالا ببرید:

-تغییر حالت ضبط دوربین

با تنظیم دوربین برای ضبط در ساعات مشخص، به جای ضبط مداوم 24 ساعته، میتوان به طور قابل توجهی از حجم داده‌ های تولید شده کاست و در نتیجه نهایت حافظه دوربین مدار بسته را افزایش داد.

-کاهش نرخ فریم

نرخ فریم چیست؟ نرخ فریم به تعداد تصاویری گفته میشود که دوربین در هر ثانیه ضبط میکند. هرچه نرخ فریم کمتر باشد، حجم هر فریم کمتر شده و در نتیجه حجم کل فایل ویدیویی نیز کاهش می ‌یابد. این نکته هم در نظرداشته باشید که کاهش بیش از حد نرخ فریم ممکن است باعث شود که تصاویر روان نباشند و کیفیت آنها کم شود.

-استفاده از فرمت‌های فشرده ‌سازی پیشرفته

تصور کنید میخواهید یک فیلم را از روی لپ تاپ به گوشی خود منتقل کنید. اما حافظه گوشی ‌تان کم است. چه کار میکنید؟ احتمالا فیلم را فشرده میکنید تا حجمش کمتر شود و بتوانید آن را در گوشی ‌تان جای دهید. در دوربین ‌های مداربسته هم همین اتفاق می ‌افتد. دوربین ‌ها برای ذخیره تصاویر، از الگوریتم‌ های فشرده‌ سازی مختلفی مانند H.264، H.265 و HEVC  استفاده میکنند. فرمت H.265  نسبت به سایر فرمت ها‌، حجم فایل ‌ها را تا 40 درصد کاهش میدهد، بدون اینکه کیفیت تصویر به طور قابل توجهی کاهش یابد.

-تنظیم پهنای باند

با تغییر حالت پهنای باند از VBR به CBR، میتوان پهنای باند دوربین را محدود کرده و حجم ذخیره شده در هارد را کاهش داد.

-استفاده از فضای ابری

فضای ابری امکان ذخیره ‌سازی نامحدود تصاویر دوربین را فراهم میکند. اما هزینه نگهداری اطلاعات در این روش بسیار بالاست و برای پروژه ‌های کوچک ممکن است مقرون به صرفه نباشد.

پیشنهادی: دوربین دام هایک ویژن

– غیر فعال کردن ضبط صدا

وقتی دوربین مداربسته فیلم‌ برداری میکند، علاوه بر تصاویر، صداهای اطراف را هم ضبط میند. این صداها به صورت اطلاعات اضافی در فایل ویدیویی ذخیره میشوند و باعث افزایش حجم فایل میگردند. بنابراین پیشنهاد میشود صدای فیلم را حذف کنید تا بتوانید از نهایت حافظه دوربین مدار بسته استفاده کنید

-.فعال کردن گزینه تشخیص حرکت

تصور کنید یک دوربین مداربسته در منزل دارید که تمام روز و شب همه چیز را ضبط میکند. این یعنی هارد دیسک دوربین خیلی زود پر میشود. اما با کمک قابلیت تشخیص حرکت، دوربین فقط وقتی اتفاق مهمی می ‌افتد، شروع به ضبط میکند. بنابراین برای استفاده از نهایت حافظه دوربین مدار بسته حتماً گزینه تشخیص حرکت را فعال کنید

-بک آپ گرفتن مداوم

با گرفتن بک آپ منظم از تصاویر، از پاک شدن تصادفی آنها جلوگیری کرده و به شما امکان میدهد تا در صورت نیاز به آنها دسترسی داشته باشید. پس از گرفتن بک آپ، میتوانید تصاویر قدیمی را از روی هارد دوربین پاک کنید تا فضای بیشتری آزاد شود.

عوامل تاثیر گذار در پر شدن دوربین مداربسته

عوامل تاثیر گذار در پر شدن دوربین مداربسته

پر شدن دوربین مداربسته اصطلاحی است که به معنای اشغال شدن کامل نهایت حافظه دوربین مدار بسته یا دستگاه ضبط تصاویر است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که حجم تصاویر ضبط شده به حدی برسد که فضای ذخیره سازی موجود را پر کند. عوامل مختلفی در این مسئله دخیل هستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

برای مطالعه: سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته

  • تعداد و حجم هارد دیسک:

اولین و مهم ‌ترین عامل، ظرفیت و تعداد هارد دیسک ‌های متصل به دستگاه ضبط NVR است. هرچه ظرفیت هارد دیسک بیشتر باشد، به طور طبیعی مدت زمان بیشتری برای ذخیره‌ سازی تصاویر در دسترس خواهد بود. همچنین، استفاده از چندین هارد دیسک به صورت همزمان، ظرفیت کلی سیستم را افزایش داده و امکان ذخیره ‌سازی طولانی‌ مدت تصاویر را فراهم میکند.

  • تعداد دوربین:

هرچه تعداد دوربین ‌های متصل به دستگاه ضبط بیشتر باشد، حجم داده‌ های تولید شده نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه، برای افزایش نهایت حافظه دوربین مدار بسته، نیاز به ظرفیت هارد دیسک بیشتری خواهد بود.

  • کیفیت تصویری دوربین مداربسته‌:

کیفیت تصویر دوربین‌ ها یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان ذخیره‌ سازی است. دوربین‌ های با کیفیت بالاتر مانند Full HD و 4K، تصاویر با جزئیات بیشتری تولید میکنند که حجم آنها مسلماً بیشتر است. در نتیجه، استفاده از دوربین‌ های با کیفیت بالاتر، باعث کاهش مدت زمان ذخیره ‌سازی در هارد دیسک میشود.

  • تنظیمات حالت ضبط:

حالت ضبط دوربین ‌ها نیز بر روی نهایت حافظه دوربین مدار بسته تاثیر میگذارد. معمولاً دو تا حالت ضبط در دوربین مدار بسته داریم:

-حالت ضبط مداوم: در این حالت، دوربین به صورت مداوم تصاویر را ضبط میکند. بنابراین، فضای هارد دیسک به سرعت پر میشود.

-حالت ضبط با تشخیص حرکت: در این حالت، دوربین تنها در زمان تشخیص حرکت اشیاء شروع به ضبط میکند و در نتیجه، فضای هارد دیسک خیلی مصرف نمیشود.

  • تعداد فریم در ثانیه:

تعداد فریم در ثانیه، نشان ‌دهنده کیفیت یک فیلم است. هرچه این عدد بیشتر باشد، فیلم روان ‌تر و با جزئیات بیشتری دیده میشود. اما در مقابل، حجم داده ‌ها و مصرف فضای هارد دیسک نیز افزایش می ‌یابد. به طور معمول، تنظیم تعداد فریم ‌ها بر روی 15 فریم در ثانیه برای مصارف عمومی مناسب است.

جمع بندی

مدت زمان پاک شدن فیلم ‌های دوربین مداربسته به عوامل مختلفی بستگی دارد و با استفاده از نرم افزار Storage Calculator میتوان آن را محاسبه کرد. با دانستن این اطلاعات، میتوانید نهایت حافظه دوربین مدار بسته خود را به بهترین شکل مدیریت کرده و از امنیت محیط خود اطمینان حاصل کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من