اصلی ترین مشخصات فنی دوربین مداربسته

فهرست مطالب

مشخصات دوربین مداربسته در دوربین های موجود در بازار بسته به کاربردشان با هم تفاوت های بسیاری دارند. اما از اصلی ترین مشخصات فنی دوربین مداربسته میتوان به مواردی چون رزولوشن، نسبت تصویر، حساسیت نوری، لنز، زاویه لنز اشاره کرد. بهتر است در وهله اول هدف خود را از خرید دوربین مدار بسته تعیین کرده باشید و سپس اقدام به خرید کنید.

برای مثال در صورتی که نیاز دارید دوربین مدار بسته را برای بیرون از منزل استفاده کنید قابلیت ضبط تصویر در نور کم را باید یکی از اصلی ترین مشخصات دوربین مداربسته مورد نظر خود بدانید.

 

انواع دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته از نظر نوع بدنه، کیفیت تصاویر، نوع تکنولوژی و لنز دوربین به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. در ادامه این تقسیم بندی ها را معرفی می کنیم که براساس آن میتوانید مشخصات دوربین مداربسته ایده آل خود را برای خرید تعیین کنید.

 

مشخصات دوربین مداربسته

 

تقسیم بندی دوربین ها براساس شکل ظاهری بدنه

دوربین ها از نظر بدنه به چهار دسته دام، بولت، اسپید دام و چشم ماهی دسته بندی می شوند.

  • دوربین دام: این مدل دوربین ها ظاهری گنبدی شکل دارد و به علت نصب آنها در سقف به آنها دوربین سقفی نیز می گویند. دوربین دام هایک ویژن برای فضاهای داخلی همچون فروشگاه، اداره و مکان های عمومی بسیار کاربرد دارد.
  • دوربین بولت: از نظر ظاهری، استوانه ای شکل است و شبیه به گلوله. دوربین بولت هایک ویژن برای محیط بیرون کاربرد بسیاری دارد زیرا که جنس بدنه آن از نوع فلز است و نسبت به شرایط جوی نامساعد مقاومت بالایی دارد.
  • دوربین اسپید دام: دوربین هایی گردان هستند و بنام های دوربین چرخشی و ptz نیز نامیده می شوند. دوربین اسپید دام هایک ویژن از قویترین دوربین های مدار بسته است که توانایی چرخش بصورت 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی را دارد. این دوربین ها توانایی پوشش دهی نقاط دور را دارند و میتوانند تصاویر را با بزرگنمایی با کیفیت بسیار بالایی ضبط کنند.
  • دوربین چشم ماهی: نام دیگر آن Fisheye است که ظاهری مانند چشم ماهی دارد. زاویه دید این دوربین ها بین 180 تا 360 درجه است و دارای لنزهای ثابت است. این مدل دوربین ها برای پوشش دهی کامل باید در مرکز سقف با حداقل ارتفاع 3 متری نصب شود.

 

دوربین اسپید دام

 

تقسیم بندی دوربین ها براساس میزان کیفیت تصویر

بطور کلی کیفیت تصویر دوربین مدار بسته و یا رزولوشن بر حسب مگاپیکسل تعیین می شود. هر چه تعداد پیکسلی که تصویر را نشان می دهد بیشتر باشد تصویر را با جزییات بیشتری میتوان دید. رزولوشن هایی که در دوربین های موجود در بازار موجود هستند عبارتند از:

  • 1 مگاپیکسل = (1280*720)اHD
  • 2 مگاپیکسل = (1920*1080) اFull HD
  • 3 مگاپیکسل = 2048*1536
  • 4 مگاپیکسل = 2560*1440
  • 5 مگاپیکسل = 2536*1920
  • 8 مگاپیکسل = 3840*2160 (4K)

 

مشخصات فنی دوربین مداربسته

 

تقسیبم بندی دوربین ها براساس لنز

در دوربین از لنزهای گوناگونی استفاده شده است که عبارتند از لنز ثابت (Fix)، لنز متغیر (Vari-focal) و لنز متغیر خودکار (Vari-focal-Motorized).

دوربین لنز ثابت: دوربین لنز ثابت دارای فاصله کانونی ثابت نیز می باشد که به معنای اینست که بعد از نصب دوربین، زاویه دید دوربین ثابت خواهد بود و امکان تغییر آن وجود ندارد. به همین دلیل قیمت این دوربین ها نسبت به سایر محصولات مناسب تر است.

دوربین لنز متغیر: در این نوع لنزها، برخلاف لنز ثابت ها، میتوان فاصله کانونی را بصورت دستی تغییر داد. این لنزها دارای زوم اپتیکال هستند و هر چه فاصله کانونی لنز زیاد باشد بزرگنمایی نیز بیشتر می شود.

لنز متغییر خودکار: در این دوربین ها میتوان فاصله کانونی را از راه دور تغییر داد قیمت این لنزها به دلیل موتور تعبیه شده در آن نسبت به بقیه گرانتر است. این لنزها بیشتر برای مکان هایی که محدودیت در نصب دارند کاربرد فراوان دارند.

مقاله پیشنهادی هایک ویژن: هر آنچه که باید درباره انواع لنز دوربین مداربسته بدانید.

 

CCTV lens

 

انواع سیستم‌های دوربین مدار بسته

بطور کلی دو نوع سیستم در دوربین های مدار بسته وجود دارد که عبارتست از سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ یا HD و سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه یا دوربین IP.

سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ

این مدل از دوربین ها از طریق تغییر فرکانس سیگنال خروجی میتواند تصاویر با کیفیت بالا حتی تا 8 مگاپیکسل را ارائه دهد. انواع مختلفی از دوربین های با فناوری آنالوگ HD در بازار وجود دارند که عبارتند از AHD ،HDTVI ،HDCVI و HDSDI.

از مشخصات فنی دوربین مداربسته آنالوگ HD نسبت به دوربین های آنالوگ قدیمی این است که این نوع دوربین ها می توانند صدا و تصویر را همزمان ارسال کنند.

 

سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین هایی که با استفاده از امواج دیجیتال و در بستر شبکه اطلاعات را انتقال می دهند دوربین های تحت شبکه نامیده می شوند. کیفیت تصویر این نوع دوربین ها بسیار بالا است و امکاناتی چون پردازش تصویر و عملکرد هوشمند را نیز دارا می باشند.

دوربین تحت شبکه هایک ویژن برای ضبط تصاویر خود از دستگاه NVR استفاده می کنند. در این نوع دوربین ها از هوش مصنوعی استفاده شده است که در نتیجه قابلیت هایی مانند تشخیص شماره پلاک وسایل نقلیه، شمارش اشخاص و ردیابی اشیا و افراد را از مشخصات دوربین مداربسته تحت شبکه میتوان ذکر کرد.

 

قسمت‌های مختلف دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که این بخش عبارتند از:

  • دستگاه DVR: وظیفه DVR هایک ویژن، دریافت و ذخیره تصاویر دوربین است و همچنین برای ارسال تصاویر در بستر شبکه نیز کاربرد دارد.
  • هارددیسک: بخش مهم دوربین مدار بسته هارد دیسک است که وظیفه ضبط تصویر بصورت 24 ساعته را دارد و در داخل دستگاه نصب می شود.
  • آداپتور و منبع تغذیه: ولتاژ 12 ولتی توسط آداپتورهای دوربین مدار بسته تامین می شود.
  • مانیتور: تصاویر ارسال شده توسط دستگاه های ضبط کننده مانند DVR باید بر روی نمایشگر پخش شود که برای این کار باید از مانیتور استفاده کرد.
  • کابل مدار بسته و سیم برق: کابل مخصوصی که برای دوربین مدار بسته استفاده می شود کابل RG59 است. این کابل ها بصورت کابل تصویر مسی و کابل ترکیبی و همراه با سیم برق ساخته می شوند. این کابل ها برای انتقال تصویر و ارتباط میان دوربین و دستگاه ضبط کننده استفاده می شود. سیم افشان نیز برای تغذیه برق دوربین کاربرد دارد.
  • فیش اتصال: بخش دیگری از دوربین مدار بسته کانکتور است که برای اتصال کابل به پورت های ورودی دستگاه ضبط کننده باید از فیش مناسب دوربین مدار بسته و اتصالات مرتبط استفاده کرد.
  • کابل شبکه: کابل شبکه از سیم های زوج بهم تابیده ایجاد شده است و برای اتصال به دوربین تحت شبکه کاربرد دارد.
    سوکت دوربین تحت شبکه: نوع این سوکت ها از RG45 است و سر سیم UTP شبکه با استفاده از آچار پرس شبکه بهم پرس می شود.
  • دستگاه NVR: ضبط کننده هستند که در بستر شبکه فعالیت دارند. نوع پیشرفته NVR هایک ویژن الگوریتم تشخیص چهره و فناوری هوشمند دارد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من