معرفی کامل قابلیت wdr در دوربین مداربسته و تاثیر آن بر کیفیت تصاویر ضبط شده

فهرست مطالب

در زمان خرید دوربین مداربسته ممکن است ویژگی های بسیاری مد نظرتان باشد مثلا قابلیت WDR در دوربین مداربسته و قابلیت BLC و غیره و بخواهید در مورد این امکانات در دوربین های مداربسته اطلاعات بیشتری کسب کنید.

حال در این مقاله به موضوع WDR می‌پردازیم و به سوالات شما در خصوص WDR دوربین مداربسته چیست؟، پاسخ می‌دهیم. کلمه WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Range است و به معنای بازه دینامیکی باشد.

این قابلیت زمانی بسیار پرکاربرد است که سوژه در فضایی کم نور و اما در فضایی روشن قرار داشته باشد. به عبارتی برخی قسمت از عکس بسیار روشن و برخی قسمت دیگر تاریک باشد و عکس یه خوبی مشخص نباشد به طوری که جزییات آن کاملا تاریک باشد.

استفاده از قابلیت wdr در دوربین مداربسته، موجب می شود تا نورها در تصویر متعادل شوند و در محیط تاریک و روشن عکس را با جزییات بیشتر به خوبی بتوان دید.

 

بررسی معنایی عبارت Dynamic Range

دامنه داینامیک به معنای محدوده اختلاف نور میان دو بخش روشن و تاریک در تصویر است. این مفهوم یعنی میزان توانایی یک دوربین مداربسته جهت دریافت تصویر در زمانی که شرایط نوری متفاوت است.

 

کاربرد قابلیت wdr در دوربین مداربسته چیست؟

 

هر چه قدر این دامنه زیاد باشد یعنی دوربین توانایی زیادی در دیدن تصویر با اختلاف نور در یک فضا را دارد. در اکثر دوربین ها این دامنه حدود 50db است اما برای چشم انسان دامنه داینامیکی حدود 100db است.

 

کاربرد WDR چه کمکی به تصویر می کند؟

بهتر است ابتدا بدانیم قابلیت wdr در دوربین مداربسته چیست؟ و سپس به نحوه کمک آن در ثبت تصاویر با جزییات زیاد بپردازیم. قابلیت WDR در دوربین هایک ویژن دارای دو چیپ برای پردازش تصویر است. چیپ اول با سرعت شاتر بالا ثبت جزییات محیط پر نور را انجام می دهد.

 

قابلیت wdr در دوربین مداربسته چه تاثیری بر ضبط تصاویر دارد؟

 

چیپ دوم نیز با سرعت شاتر پایین ثبت جزییات تصویر فضای کم نور را مورد پردازش قرار می دهد. در این صورت همزمان از یک فضا دو ثبت تصویر انجام می‌شود.

با ترکیب این دو فریم بوسیله پردازشگرها، تصویر با نوری یکسان ثبت می شود و جزییات نیز در هر دو تصاویر ثبت شده نمایش داده می شود. واحد اندازه گیری تکنولوژی WDR دسی بل است که هر چه این عدد بزرگ باشد کیفیت تصاویر دوربین نیز بهتر خواهد بود.

 

تفاوت WDR با DWDR در چیست؟

دوربین های دارای فناوری WDR قیمت بالاتری نسبت به دیگر دوربین ها دارند و به همین دلیل شرکت هایک ویژن با در نظر گرفتن به صرفه بودن خرید دوربین برای مشتریان خود، با کمک نرم افزار و پردازش تصاویر قابلیت DWDR را به بازار روانه کرد.

 

تفاوت قابلیت wdr و dwdr چیست؟

 

عبارت DWDR مخفف Digital Wide Dynamic Range است. در این فناوری تصاویر ثبت شده از طریق طیف های گسترده نوری و بوسیله نرم افزار و بدون استفاده از چیپ تصویر مورد پردازش قرار می گیرد.

در دوربین ها دو نوع WDR وجود دارد که یک نوع آن WDR و یک نوع دیگر دیجیتال DWDR است. برخی تصور می کنند که کیفیت تصاویر DWDR نسبت به WDR بهتر است. در صورتی که این گونه نیست زیرا که DWDR برای جبران نور از نرم افزار استفاده می کند که در نتیجه موجب می شود تا جزییات تصویر به خوبی نمایش داده نشود.

در حالیکه در دوربین هایی که تکنولوژی WDR دارند با استفاده از سخت افزارها و تکنیک سرعت شاتر و دو تصویر، ثبت تصاویر را انجام می دهند. به WDR ها WDR حقیقی یا واقعی (TRUE DWDR) می گویند.

 

قابلیت WDR در دوربین مداربسته برای چه مکانی ضروری می باشد؟

 

  • درهای ورودی که به سمت فضای بیرون پرنور قرار دارند.
  • پارکینگ ها که در داخل فضای کم نور دارند اما در بیرون به سمت نور قرار می گیرند.
  • اتاق هایی که دارای پنجره به سمت نور هستند.

 

قیمت دوربین های با قابلیت WDR

در زمان خرید باید به این نکته توجه داشت که دوربینی خریداری شود که تمام انتظارات شما را رفع کند. اگر می خواهید این دوربین را برای فضایی استفاده کنید که اختلاف نور زیادی در آن وجود دارد باید دوربینی را خریداری کنید که بتواند اختلاف نور را رفع کند و تصاویر ثبت شده را با جزییات زیاد به شما ارائه دهد. پس حتما دوربینی با قابلیت WDR باید تهیه کرد.

 

قیمت دوربین های با قابلیت WDR چقدر است؟

 

دوربین هایی با قابلیتWDR برای ثبت تصاویر خود معمولا 60 فریم در ثانیه ضبط خواهند کرد. در نتیجه برای این کار برای پردازش تصاویر نیز به فضای بیشتری نیاز دارند. دوربین های با قابلیت WDR معمولا نسبت به دیگر دوربین ها گران تر هستند.

اما تصاویر بسیار با کیفیتی را به کاربر ارائه می دهند. دوربین های با برندهای گوناگونی در بازار وجود دارند که دوربین های هایک ویژن یکی از برندهای مطرح و محبوب در ایران است. قابلیت wdr در دوربین مداربسته هایک ویژن نیز فعال هستند. برای اطلاع از قیمت این محصولات می توانید به لیست قیمت هایک ویژن مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من