آموزش عیب یابی دوربین مداربسته + نکات

فهرست مطالب

آیا تا به حال پیش آمده که هنگام مشاهده تصاویر دوربین مداربسته، متوجه کیفیت پایین، قطع شدن تصویر یا حتی خاموش شدن کامل دوربین شده باشید؟ این مشکلات ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند. اما با کمی دانش و بررسی دقیق، میتوان به راحتی ریشه مشکل را پیدا کرد و آن را برطرف نمود. در این مقاله، قصد داریم انواع مشکلات رایج در دوربین های مداربسته و رفع هر یک از آنها توضیح بدهیم. پس اگر میخواهید به یک کارآگاه حرفه ‌ای در زمینه دوربین ‌های مداربسته تبدیل شوید، با ما همراه باشید.

نحوه عیب یابی دوربین مداربسته

نحوه عیب یابی دوربین مداربسته

پیشنهادی: دوربین بی سیم هایک ویژن

دوربین‌ های مداربسته معمولاً محیط خانه یا محل کار را تحت نظارت قرار میدهند. وقتی این ابزار درست کار نکند، امنیت و آرامش شما به خطر می ‌افتد. پس خیلی مهم است که بدانیم چطور مشکل این ابزار الکترونیکی را تشخیص دهیم و برطرف کنیم. سه مرحله اصلی برای عیب ‌یابی دوربین مداربسته وجود دارد:

بررسی برق: اول از همه باید مطمئن شویم که دوربین برق دارد. یعنی کابل برق به درستی به دوربین و منبع تغذیه وصل شده باشد و منبع تغذیه هم روشن باشد. گاهی اوقات یک اتصال شل یا یک کابل خراب باعث میشود که دوربین تصویر ندهد.

-بررسی کابل‌ ها: بعد از برق، نوبت به کابل ‌ها میرسد. کابل‌ هایی که تصویر را از دوربین به دستگاه ضبط منتقل میکنند، ممکن است آسیب دیده باشند یا شل شده باشند. پس باید برای عیب یابی دوربین مداربسته تمام طول کابل ‌ها را بررسی کنیم تا مطمئن شویم مشکلی ندارند.

-بررسی ارتباط با شبکه: اگر دوربین شما از نوع شبکه ‌ای است، باید مطمئن شویم که به شبکه به درستی متصل شده است. برای این کار از ابزاری به نام پینگ استفاده میشود. پینگ به ما میگوید که دوربین میتواند با سایر دستگاه‌ های شبکه ارتباط برقرار کند یا خیر. البته این نوع عیب یابی دوربین مداربسته نیاز به کمی دانش فنی دارد.

این سه مرحله مثل یک راهنمای اولیه هستند که به ما کمک میکنند تا مشکل دوربین را در سطحی ساده ‌تر تشخیص دهیم. وقتی این مراحل را انجام دادیم و مشکل همچنان برطرف نشد، میتوانیم به سراغ بررسی ‌های تخصصی ‌تر که در بخش های بعدی توضیح داده ایم، برویم.

1- دوربین در شب قادر به ضبط تصاویر نیست.

اگر دوربین مداربسته شما در روز خوب کار میکند اما شب‌ ها تصویر سیاه نشان میدهد، احتمالا مشکل از چراغ‌ های کوچکی که داخل دوربین هستند و به آن چراغ‌ های مادون قرمز میگویند، است. این چراغ‌ ها در شب روشن میشوند تا در تاریکی هم بتوانیم تصویر بگیریم. اگر این چراغ‌ ها خراب شده باشند یا برق کافی به آن‌ ها نرسد، تصویر در شب سیاه میشود. پس برای عیب یابی دوربین مداربسته، باید چراغ ‌های LED را تعویض کنیم یا مطمئن شویم که برق کافی به آنها میرسد. همچنین، ممکن است تنظیمات دوربین به گونه ‌ای باشد که به صورت خودکار در شب روشنایی را کم کند. در این صورت باید تنظیمات دوربین را بررسی کنیم.

۲-دستگاه DVR و NVR کار نمیکند.

اگر دستگاه DVR شما تصویر ضبط نمیکند، چند دلیل ممکن است وجود داشته باشد. اول اینکه هارد دیسک دستگاه ممکن است خراب شده باشد. دلیل دیگر پر شدن حافظه هارد است، هرچند معمولا دستگاه ‌ها طوری تنظیم میشوند که اطلاعات قدیمی ‌تر را با اطلاعات جدید جایگزین کنند. دومین کاری که میتوانی انجام بدهید این است که کابل ‌های اتصال دستگاه به مانیتور یا تلویزیون را بررسی کنید تا مطمئن شوید سالم هستند. اگر دستگاه فقط در مواقع حرکت تصویربرداری میکند، احتمالا تنظیمات آن روی حالت تشخیص حرکت تنظیم شده است که باید غیر فعال کنید.

۳-تصاویر دوربین دارای صدا و لرزش می ‌باشد.

اگر از دوربین‌ های بی ‌سیم استفاده میکنید، سیگنال وای ‌فای ضعیف میتواند باعث این مشکل شود. در مورد دوربین ‌های با سیم، ممکن است کابل‌ ها مشکل داشته باشند یا پهنای باند شبکه کافی نباشد. همچنین، اگر تصاویر سوسو میزنند، ممکن است مشکل از منبع تغذیه، اتصالات یا حتی شرایط محیطی مثل کم نور بودن باشد. برای رفع این مشکلات، ابتدا باید بررسی کنید که آیا همه دوربین ‌ها یا فقط یکی از آنها مشکل دارد. سپس کابل ‌ها، اتصالات و منبع تغذیه را چک کنید.

۴-دوربین یک صفحه سیاه را نشان می‌دهد.

دلایل مختلفی باعث میشود تا تصویر دوربین مداربسته سیاه شود. گاهی اوقات، ممکن است سیگنال تصویر بین دوربین و دستگاه ضبط قطع شود. همچنین، اگر دوربین در محیط باز باشد، برگ‌ ها یا اشیاء دیگری ممکن است جلوی لنز دوربین را بگیرند. کمبود نور هم میتواند باعث شود تصویر سیاه و سفید شود. در برخی موارد، مشکل از خود سنسور دوربین است. برای عیب یابی دوربین مداربسته، میتوانید دوربین و دستگاه ضبط را خاموش و روشن کنید، مسیر نور دوربین را بررسی کنید، مطمئن شوید که نور محیط کافی است و در صورت نیاز، سنسور دوربین را تعویض کنید.

۵-افت کیفیت تصویر در دوربین به مرور زمان.

اگر کیفیت تصاویر دوربین مداربسته‌ تان کم شده، یکی از اولین چیزهایی که باید چک کنید، ولتاژی است که به دوربین میرسد. دوربین ‌های مداربسته معمولاً با ولتاژ ۱۲ ولت کار میکنند. اگه ولتاژ کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد، ممکنه روی کیفیت تصویر تاثیر بگذارد. پس برای عیب یابی دوربین مداربسته مطمئن بشوید که منبع تغذیه دوربین ولتاژ ۱۲ ولت رو به طور ثابت تامین میکند.

بیشتر بخوانید: دستگاه DVR چیست

نکات عیب یابی دوربین مداربسته

پیشنهادی: دوربین حرارتی هایک ویژن

۶-دوربین به طور مکرر خاموش می‌شود.

یکی از اولین جاهایی که برای عیب یابی دوربین مداربسته باید بررسی کنید، فیش نری آداپتور است. این قطعه خیلی حساس است و حتی با یه ضربه کوچیک ممکنه خراب بشود. اپس قبل از اینکه به دنبال مشکلات پیچید ه‌تر بگردید، اول از سالم بودن فیش نری آداپتور مطمئن بشوید.

۷-تصویر رنگی در دوربین قطع شده است.

اگر تصویر دوربین مداربسته‌ تان به جای رنگ ‌های طبیعی، قرمز، نارنجی یا آبی شده، احتمالاً مشکل از تنظیمات رنگ دوربین است. این مشکل اغلب به خاطر تنظیم نادرست بالانس رنگ سفید اتفاق می ‌افته. برای حل این مشکل، ابتدا چک کنید که تنظیمات بالانس رنگ سفید دوربین برای محیطی که دوربین در آن نصب شده مناسب باشد. اگر تنظیمات روی حالت خودکار است، سعی کنید زاویه دوربین را کمی تغییر دهید. با این کار، رنگ‌ های تصویر طبیعی ‌تر و واقعی ‌تر می‌شوند. اگر با این کار مشکل حل نشد، تنظیمات بالانس رنگ سفید را به صورت دستی تغییر دهید.

۸-دوربین به گوشی هوشمند متصل نمی‌شود.

احتمالاً مشکل از تنظیمات شبکه یا اتصال به اینترنت است. مطمئن شوید که دوربین و دستگاه ضبط به درستی به شبکه محلی متصل هستند و تنظیمات شبکه به درستی پیکربندی شده ‌اند. اگر از برنامه ‌ای برای دسترسی از راه دور استفاده مینید، فایروال یا تنظیمات روترتان ممکن است مانع اتصال شود. همچنین اگر از VPN یا DDNS استفاده میکنید، تنظیمات آنها را بررسی کنید. به خصوص در مورد DDNS توجه داشته باشید که ممکن است در همه شبکه ‌ها، مثل شبکه ‌های 4G، به درستی کار نکند.

نکات عیب یابی دوربین مداربسته

سیستم‌ های دوربین مداربسته از اجزای مختلفی تشکیل شده ‌اند که هر کدام میتوانند منجر به بروز مشکل شوند. از دوربین ‌ها گرفته تا دستگاه ضبط، کابل‌ ها و نرم ‌افزار، هر یک از این اجزا ممکن است به دلایل مختلفی از کار بیفتند. موقع عیب یابی دوربین مداربسته، حتماً به این نکات توجه کنید:

-ساده ‌ترین راه برای عیب یابی دوربین مداربسته، خاموش و روشن کردن دوباره آن است. این کار رو ریبوت میگوییم. گاهی اوقات، دوربین به خاطر یک مشکل کوچک گیر میکند و با ریبوت دوباره شروع به کار میکند.

– دفترچه، یک راهنمای کامل و دقیق از تنظیمات، ویژگی ‌ها و نحوه عیب ‌یابی عیب یابی دوربین مداربسته است. بنابراین حتماً این دفترچه را با دقت بخوانید و از انجام تنظیمات اشتباه که ممکن است به دوربین آسیب برساند، جلوگیری کنید.

-اگر چندین دوربین مداربسته در سیستم شما نصب شده است، ممکن است مشکل تنها در یک دوربین خاص وجود داشته باشد. بررسی جداگانه هر دوربین به شما کمک میکند تا مشکل را به صورت دقیق ‌تر شناسایی کرده و زمان و هزینه خود را صرفاً برای رفع مشکل دوربین معیوب اختصاص دهید. برای این کار، میتوانید دوربین ‌های دیگر را موقتاً از سیستم جدا کرده و به صورت جداگانه آنها را تست کنید.

-اگر دوربین شما تحت گارانتی است، دستکاری خودسرانه آن ممکن است باعث باطل شدن گارانتی شود. از این رو برای عیب یابی دوربین مداربسته با نمایندگی تماس بگیرید. نمایندگی فروش به عنوان نماینده رسمی شرکت سازنده، دانش و تجربه کافی برای عیب ‌یابی دوربین ‌های تحت گارانتی را دارد و میتواند مشکل شما را با سرعت و با کمترین هزینه برطرف کند.

جمع بندی

به یاد داشته باشید عیب یابی دوربین مداربسته نیاز به دقت و حوصله دارد. اگر دوربین مداربسته تان مشکل پیدا کرد، اول از همه سعی کنید با روش‌ های ساده مثل ریبوت کردن یا بررسی اتصالات مشکل رو حل کنید. اگر مشکل حل نشد، به تنظیمات دوربین مراجعه کنید و در نهایت از یک متخصص کمک بگیرید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من