چه زمانی ظرفیت هارد دیسک دوربین مدار بسته پر میشود؟

فهرست مطالب

با عبور بیشتر کاربران از دوربین‌های آنالوگ به سمت دوربین‌های تحت شبکه که قابلیت تصاویر به صورت HD را دارند، همزمان احساس نیاز به ضبط و نگهداری تصاویر با ابزار ذخیره سازی با حجم بالاتر نیز افزایش پیدا کرده است. حدود سال‌های 2014 و 2013 دستگاه‌های ضبط کننده NVR هایک ویژن و DVR هایک ویژن دارای هارد دیسک‌هایی 2 یا 3 ترابایتی بودند یا فقط تا همین حد از هارد دیسک پشتیبانی می‌کردند.

اما امروزه دستگاه‌های ضبط کننده‌ای که به طور اختصاصی برای استفاده‌ در سیستم‌های امنیتی نظارتی تجاری طراحی شده‌اند می‌توانند از هارد دیسک‌هایی که تا 5 برابر حجم بیشتر دارند یعنی تا 10 ترابایت نیز پشتیبانی نمایند.

این مقدار با توجه به ابزارهای ذخیره سازی مانند ابزار ذخیره ساز مستقیم (DAS) یا ابزار ذخیره ساز تحت شبکه (NAS) حتی بیشتر هم شده است. البته که این ابزارهای ذخیره سازی قیمت‌های متفاوتی می‌توانند داشته باشند. حتی اگر بتوانید که رزولوشن ضبط تصاویر را دستکاری کنید، شاید بودجه شما برای تهیه یک ابزار ذخیره ساز آنقدر قابل تغییر نباشد.

پس به این ترتیب پیدا کردن راه‌هایی که باعث کاهش هزینه‌های ذخیره سازی بدون کاهش کیفیت تصاویر می‌شوند یا به عبارت دیگر ظرفیت هارد دوربین مدار بسته بهینه‌ای که با سیستم امنیتی شما سازگار باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

این موضوع ظرفیت هارد دوربین مدار بسته حتی برای کسب و کارهایی که نیاز به آرشیو کردن تصاویر دارند نیز صدق می‌کند.

بسیاری از بانک‌ها، مدرسه‌ها، کسب و کارهای شبانه روزی مانند داروخانه‌ها و… مجبور به نگهداشتن ویدیوهای ضبط شده تا 30، 60 یا حتی 90 روز هستند، این مقدار حتی می‌تواند با توجه به قوانین امنیتی که توسط دولت‌ها تعیین می‌شود حتی بیشتر هم شود.

 

ظرفیت هارد دوربین مدار بسته

 

روش‌های بهینه سازی حجم تصاویر

اگر شما در حال دست و پنجه نرم کردن با با مقوله ظرفیت هارد دوربین مدار بسته هستید یا به طور کلی برای راه اندازی سیستم امنیتی نظارتی خود به دنبال ظرفیت هارد دوربین مدار بسته بهینه برای خود می‌باشید یا نیاز دارید که دستگاه ضبط کننده سیستم شما برای مدت‌‎های طولانی تصاویر ضبط شده را نگه دارد، با ادامه این مقاله حتما همراه باشید.

ببینید کجا به تصاویر HD نیاز دارید.

این یکی از مهم ترین فاکتورها در بهینه کردن حجم تصاویر در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه است. حجم ویدیویی که یک دوربین تحت شبکه HD ثبت می‌کند تقریبا 4 برابر حجم تصویر ثبت شده توسط یک دوربین آنالوگ است. این به این معناست که به چهار برابر پهنای باند و به طبع به چهار برابر ظرفیت ذخیره سازی نیاز است.

پس بسیار مهم است که در نظر بگیرید که کجا دقیقا به ویدیوی HD نیاز دارید.

در بعضی موارد واقعا تصاویر HD ضروری نیست. برای مثال در جایی که نیاز به نظارت شدید دارید به طوری که نباید کسی در آن محل نصب شده دوربین حضور داشته باشد، کیفیت را در حد نهایت نگه دارید و در دیگر دوربین‌ها که این شرایط وجود ندارد، رزولوشن تصاویر را کاهش دهید.

 

از ویژگی تشخیص حرکت (Motion) استفاده کنید.

اگر شما محدودیتی قانونی برای ضبط 7/24 ندارید، تنظیمات DVR/NVR را در حالتی که فقط با تشخیص حرکت شروع به ضبط می‌کند قرار دهید. این یکی از راحت ترین راه‌ها برای کنترل ظرفیت هارد دوربین مدار بسته است.

معمولا از بیشینه ظرفیت یک سیستم امنیتی استفاده نمی‌شود، چون معمولا وقتی به آن رجوع می‌شود که اتفاقی رخ داده باشد که نیاز به بررسی و جست و جو داشته باشد، پس استفاده از این تنظیم بسیار توصیه می‌شود.

 

محاسبه کنید.

چون فاکتورهای مختلفی مانند بیت ریت، فشرده سازی، فریم بر ثانیه و پیچیدگی تصاویر ضبط شده می‌تواند بر میزان استفاده از ظرفیت هارد دوربین مدار بسته تاثیرگذار باشد، بهتر است از محاسبه‌گرهای ظرفیت و پهنای باند مورد نیاز ذخیره سازی یک دوربین مداربسته که در سایت‌های مختلفی ارائه می‌شود استفاده کنید.

برای مثال برند هایک ویژن ابزاری را در آدرس Hik Tool Software در اختیار شما قرار می‌دهد که به وسیله آن می‌توانید، تنظیمات دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید و در واقع تنظیماتی که دستگاه در حال ضبط تصاویر با آن است را مشخص کنید تا محاسبه‌گر سایت برای شما تعداد روزهایی که دستگاه ضبط کننده می‌تواند ویدیوها را نگه دارد، ظرفیت مورد نیاز شما و پهنای باند را حساب و به شما جواب را ارئه دهد.

 

هارد دوربین مدار بسته

 

تنظیمات دوربین مداربسته را حتما بررسی کنید.

بسیاری از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه تنظیماتی دارند که به شما کمک می‌کند که بیت ریت را کنترل کنید و استفاده از ظرفیت هارد دوربین مدار بسته را کاهش دهید.

بسیاری از دوربین‌ها از ویژگی فشرده سازی با کدک H.264 یا H.265 بهره می‌برند که در بعضی دوربین‌ها به آن LBR که می‌گویند که می‌تواند بیت ریت تصاویر را به طور خودکار مدیریت کند تا بدین ترتیب بتواند بهترین کیفیت تصویر را با کمترین نرخ بیت به شما ارائه دهد.

برای مثال حجم تصاویر برای مدت زمان ضبط دوربین مداربسته ای به اندازه 24 ساعت با رزولوشن 720p و 30 فریم بر ثانیه با کدک فشرده سازی H.264 برای 7، 14، 30، 60، 90 روز به ترتیب برابر با 0.341، 0.660، 1.2، 2.5 و 3.7 ترابایت خواهد شد، این مقادیر با همین شرایط در رزولوشن 1080p برابر با 0.768، 0.8، 1.7، 3.4 و 5.1 ترابایت خواهد بود.

این مقادیر برای رزولوشن 4K و کدک فشرده سازی H.265 به ترتیب برابر با 2.17، 2.5، 5.3، 10.5 و 15.8 ترابایت خواهد بود.

 

به میدان دید دوربین‌های خود توجه کنید.

حتی با وجود قابلیت فشرده سازی، تشخیص حرکت یا همان موشن غیرضروری دوربین‌های مداربسته که به خاطر میدان دید وسیع دوربین اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث افزایش نرخ داده شوند و ظرفیت هارد دوربین مدار بسته را اشغال نماید.

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان چند مورد را در نظر داشت:

 

  1. در تاریکی مطلق یا نورپردازی‌های نامنظم، به خصوص در هنگام تصویربرداری در شب، با تنظیم صحیح نورپردازی میدان دید دوربین، بار سنگین ضبط تصاویر را از قابلیت دید در شب IR دوربین مداربسته بردارید تا ظرفیت کمتری از هارد دیسک اشغال شود. از هر نور طبیعی یا نورپردازی محیط استفاده کنید.
    یک محیطی که به نسبت مساوی، روشن شده باشد به دید در شب دوربین امنیتی اجازه می‌دهد که در حالت رنگی مانند طول روز به ضبط تصاویر بپردازد.
  2. سوسو زدن نور؛ یک لامپ ایراد دار می‌تواند برای دوربین شکل یک حرکت را پیدا کند و دوربین مجبور به ضبط تصاویر شود در حالیکه واقعا حرکتی اتفاق نیفتاده است.
    لامپ را تعویض کنید یا اگر دوربین شما با وضعیت لامپ سازگاری ندارد، تنظیمات شاتر دوربین را به یک فرکانس مشخص مانند 50 یا 60 هرتز تغییر دهید.
  3. اگر قسمتی که قصد نظارت بر آن را دارید، دارای پس زمینه شلوغی است مانند یک پارکینگ که در کنار یک خیابان پر رفت و آمد واقع شده؛ این شلوغی باعث می‌شود که دوربین حرکات را تشخیص داده و تصاویر را ضبط کند که این باعث اشغال شدن فضای هارد می‌شود.
    با تنظیم میدان دید صحیح می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

 

انواع هارد دوربین مدار بسته

 

انواع هارد دوربین مداربسته

 

حافظه داخلی دوربین مداربسته

این نوع حافظه داخلی زمانی استفاده می‌شود که ضبط تصاویر در یک فضای داخلی انجام می‌گیرد. چون بعضی از سیستم‌‎ها هنوز از پیکربندی‌های قدیمی استفاده می‌کنند، دوربین‌های مداربسته تحت شبکه از یک حافظه داخلی که مستقیما بر روی خودشان تعبیه شده نیز استفاده می‌کنند.

اگر چه این نوع حافظه اشکالاتی در به اشتراک گذاری تصاویر و دسترسی از راه دور دارد اما در بعضی موارد مانند استفاده و نصب آسان و همچنین اتصال آسان به آن (معمولا به وسیله وای فای) نیز مزیت‌هایی به همراه دارد.

 

HDD و SSD

دوربین‌های مداربسته مدرن امروزی در ارائه گزینه‌های بهتر برای ذخیره سازی پیشرفت خوبی داشته‌اند. در طی چند دهه، ذخیره سازی محلی از کاست‌های آنالوگ VHS به هارد دیسک‌های با ظرفیت بالا که می‌تواند تا هفته‌ها یا حتی ماه‌ها تصاویر را بر روی خود نگه دارد، تغییر پیدا کرده است.

اگر چه همچنان استفاده از هارد دیسک‌های چرخشی سنتی همچنان طرفداران بیشتری در بازار دارند اما SSDها در سالیان اخیر وارد این عرصه شدند و امروزه بهترین گزینه برای ذخیره سازی شناخته می‌شوند.

بزرگترین مزیت SSD نسبت به HDD عدم وجود بخش متحرک است که باعث می‌شود دوام بالاتری داشته باشد و کمتر در آن خطا ایجاد شود.

 

روش‌های ذخیره سازی ابری و ابری هیبرید

پیشرفت بزرگ بعدی که در ابزار ذخیره سازی اتفاق افتاد بسیار چشم گیرتر بوده است. معرفی و محبوبیت ذخیره سازی ابری دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، در بسیاری از موارد ذخیره سازی محلی را از یک گزینه ضروری به گزینه دوم انتخاب کاربران تبدیل کرده است.

جدا از ظرفیت بالای ذخیره سازی ابری، مزیت‌های دیگر آن مانند هزینه مناسب، امنیت بالا، مقیاس پذیری و قابلیت بازیابی از فاجعه، باعث شده کاربران روش ذخیره سازی ابری را ترجیح بدهند.

تنها تفاوت این ابزار در مقایسه با ذخیره سازی ابری فایل‌هایی مثل اسناد، تصاویر و… حجم بسیار بالایی ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین مداربسته است که انتقال سریع و قابل اطمینان آنها به فضای ابری به خصوص در جایی که محدودیت پهنای باند، سرعت اتصال متناوب و کاهش سرعت شبکه وجود دارد، می‌تواند به یک چالش تبدیل شود.

در نهایت باید یادآور شد که برای انتخاب ظرفیت هارد دوربین مدار بسته بهینه و مناسب باید گزینه‌ها و شرایط مختلفی را از جمله نوع کاربرد سیستم امنیتی، میزان کیفیت تصاویر و… را در نظر بگیرید و بعد از آن به سادگی خواهید توانست از هر یک از انواع ابزارهای ذخیره سازی استفاده نمایید.

برای دریافت پشتیبانی می توانید به صفحه نمایندگی هایک ویژن مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من