زوم اپتیکال و تاثیر آن بر کیفیت تصویر دوربین مدار بسته 

فهرست مطالب

دوربین مدار بسته برای تصویر برداری ناحیه های مختلفی طراحی و نصب می شود . دید نظارتی و دید حفاظتی را می توان از جمله مهمترین ماموریت های این نوع از دوربین ها عنوان کرد . یکی از موارد مورد علاقه کاربرانی که تصاویر زنده یا ضبط شده این دوربین ها کار می کنند ، امکان زوم کردن بر روی تصویر دوربین مدار بسته است . در این قسمت در خصوص نحوه و انواع زوم بر روی تصویر دوربین مدار بسته سخن می گوئیم .

زوم اپتیکال و تاثیر آن بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته زوم اپتیکال

زوم اپتیکال و تاثیر آن بر کیفیت تصویر دوربین مدار بسته

زوم چیست ؟

به تغییر فاصله کانونی لنز دوربین جهت پوشش جزئیات بیشتر اصطلاحا زوم گفته می شود . زوم کردن دوربین میدان دید ، فاصله کانونی و زاویه دید دوربین را دچار تغییر می کند .

بطور کلی دو نوع زوم در دوربین های مدار بسته وجود دارد :

  • زوم دیحیتال

در زوم دیجیتال کل تصویر دوربین مدار بسته به یک نسبت بزرگنمایی می شود . در واقع در زوم دیجیتال کل تصویر دوربین به یک نسبت کشیده و بزرگتر می شود و   فاصله کانونی لنز دوربین هیچ تغییری نمی کند . این موضوع باعث افت کیفیت تصویر دوربین پس از زوم دیجیتال می شود .

  • زوم اپتیکال

زوم اپتیکال دوربین مدار بسته ، محبوب ترین نوع زوم می باشد . زوم اپتیکال یا زوم نوری در دوربین های اسپید دام یا دوربین هایی که دارای لنز های موتورایز هستند وجود دارد . در این نوع دوربین ها با زوم کردن بر روی تصویر فاصله کانونی تغییر می کند و این باعث بزرگنمایی بر روی تصویر بدون افت کیفیت می شود . زوم اپتیکال بهترین نوع زوم کردن در یک دوربین مدار بسته است . هر چه فاصله بین کمترین و بیشترین فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته بیشتر باشد ، قدرت زوم اپتیکال دوربین بیشتر است . زوم اپتیکال از تقسیم بیشترین فاصله کانونی لنز بر کمترین مقدار فاصله کانونی محاسبه می شود . از دوربین های مجهز به زوم اپتیکال جهت تصویر برداری پروژه هایی مانند کنترل ترافیک ، مدیریت شهری ، مراکز خرید ، پالایشگاه ها ، زندان ها و پروژه هایی با گستردگی بیشتر استفاده می شود .

منبع : hikvision.com

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من