انواع دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا و تفاوت آن‌ها

فهرست مطالب

به طور کلی دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا دو نوع هستند برخی از دوربین ها دارای میکروفون داخلی و برخی دیگر دارای میکروفون خارجی می‌باشند. کیفیت صدای ضبط شده دوربین مداربسته به میکروفون های دوربین بستگی دارد. این دوربین‌ها می توانند صدای محیط اطراف خود را ضبط کنند.

استفاده از این نوع دوربین ها و به صورت کلی ضبط صدای محیط اطراف دوربین در برخی از کشورها قانونی و برخی دیگر غیرقانونی است. برای نصب دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا باید شرایط زیرا را در نظر گرفت:

 

  1. باید علت نیاز به استفاده از این نوع دوربین ها مشخص باشد.
  2. حریم شخصی افراد رعایت شود برای مثال نصب دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا در رختکن، سرویس بهداشتی ممنوع است.
  3. افراد باید از این که دوربین مداربسته توانایی ضبط صدا را دارد مطلع باشند.

 

دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا

قابلیت ضبط صدا در دوربین آنالوگ و تحت شبکه

در دوربین های آنالوگ صدا از طریق میکروفون های مدادی ضبط می شوند که دیجیتال سازی نیز در حال ضبط صورت می گیرد. این نوع میکروفون ها دارای یک کابل جداگانه و یک منبع تغذیه جدا هستند و بوسیله ورودی دستگاه DVR یا HVR ضبط صدای محیط اطراف را انجام می دهند. دستگاه ضبط کننده DVR برندهای گوناگونی وجود دارد، مانند DVR هایک ویژن که برای اطلاع از آخرین قیمت آن باید به لیست قیمت هایک ویژن مراجعه کرد.

در دوربین های تحت شبکه، میکروفون ها به صورت تعبیه شده در داخل دوربین هستند و به دستگاه ضبط کننده NVR متصل می شوند.

این دوربین ها نیازی به میکروفون جداگانه ندارند و کلیه موارد ضبط صدا، چرخش دوربین و غیره بوسیله کابل شبکه و پورت اترنت به دستگاه NVR ارسال می شود. البته در برخی از دوربین های تحت شبکه در صورت عدم وجود میکروفون داخلی، قابلیت اتصال میکروفون به دوربین نیز وجود دارد.

در صورتی که دوربین تحت شبکه میکروفون نداشته باشد می توان با استفاده از دستگاه هیبریدی یا HVR این کار را انجام داد.

 

از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته صدا ضبط میکند

 

برخی از کاربران سوالشان این است که از کجا بفهمیم دوربین مدار بسته صدا ضبط میکند؟ در جواب باید گفت که اگر در کنار دوربین و یا نزدیک آن میکروفون وجود داشته باشد یعنی دوربین در حال ضبط صدای محیط اطرافش است. در دوربین هایی که دارای میکروفن داخلی هستند نیز معمولا منفذی قرار دارد که کار ضبط صدا را انجام می دهد.

برای آن که از طریق دستگاه ضبط کننده متوجه شوید که ضبط صدا در حال انجام می باشد یا خیر، دقت کنید که اگر در سمت چپ تصاویر دوربین، علامت میکروفون ضربدر نخورده باشد یعنی ضبط صدای محیط در حال انجام است.

 

نحوه ضبط صدا در دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه

 

  • دوربین های آنالوگ: دوربین های آنالوگ نیز دارای میکروفون داخلی نیستند و ضبط صدا با میکروفون خارجی قابل انجام است. برای فعالسازی ضبط صدا در دستگاه ضبط کننده DVR باید وارد منوی تنظیمات دستگاه ضبط کننده شوید و گزینه System Setup را انتخاب کنید و سپس بر روی Encode Setup  کلیک کنید. از تب Encode mode حال گزینه AV steam را انتخاب نمایید با این کار قابلیت ضبط و پخش صدا بوسیله میکروفون در دوربین مداربسته فعال می شود.

 

  • در دوربین های تحت شبکه: همانطور که گفته شده ضبط صدا در دوربین های تحت شبکه از طریق میکروفون داخلی صورت می گیرد. در صورت عدم وجود میکروفون داخل آنها روش دیگر، نصب میکروفون داخلی در این دوربین ها است. برای فعالسازی قابلیت ضبط صدا در دوربین های تحت شبکه باید وارد تنظیمات DVR شده و سپس به Configuration  رفته و گزینه Video/Audio  را انتخاب نمایید و در ادامه از در بخش video type قسمت Video & Audio را انتخاب کنید.

 

دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا چه کاربردی دارد؟

 

قیمت دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا

دوربین های مداربسته با توجه به امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می دهند قیمت های مختلفی دارند. اگر این امکانات زیاد باشند و مواردی مانند رفع تاریکی پشت عکس و تشخیص انسان و وسایل نقلیه و غیره را داشته باشند متعاقبا قیمت آنها نیز افزایش پیدا می کند.

به همین دلیل دوربین های مداربسته ای که قابلیت ضبط صدای محیط اطراف خود را دارند نسبت به دوربین های دیگر قیمت بالاتری دارند.

دوربین هایک ویژن با ضبط صدا

برند هایک ویژن دوربین های گوناگونی را تولید کرده است که در آنها امکانات مختلفی لحاظ شده است. اکثر دوربین مداربسته با قابلیت ضبط صدا می توانند تا فاصله 6 متری صدا را با کیفیتی خوب تشخیص دهند البته اگر محیط ساکت و بدون سر و صدا باشد.

دوربین های مداربسته میکروفون دار صحبت های درگوشی را تا فاصله کمتر از 2 متر نیز تشخیص می دهند. در ادامه دوربین هایک ویژن با ضبط صدا را معرفی خواهیم کرد.

 

دوربین هایک ویژن مدل  DS-2CD2543G0-IS

دوربینی 4 مگاپیکسلی است و قابلیت استفاده در فضای باز را دارد. این دوربین را می توان در فضاهای پرنور نیز استفاده کرد و تصاویر آن را از طریق وایفای دریافت نمود.

دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2542FWD-IS

دوربینی 4 مگاپیکسلی است که میکروفون داخلی دارد و امکان نمایش چندین تصویر متفاوت را به شکل همزمان دارد. این دوربین را میتوان در محیط باز و فضاها کوچک استفاده کرد.

دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2522FWD-IS

یکی دیگر از دوربین هایک ویژن با ضبط صدا این مدل دوربین است، دوربینی 2 مگاپیکسلی که بدون نیاز به میکروفون می تواند تصاویر را به همراه صدا ضبط کند. در ساخت آن از استانداردهای IP67   و IK  استفاده شده است که به ترتیب موجب امکان استفاده در فضای باز و عدم خرابکاری را فراهم می کند.

دوربین هایک ویژن مدل DS-2CD2443G0-I

دوربینی 4 مگاپیکسلی، که علاوه بر میکروفون داخلی دارای اسپیکر است و می توان از طریق آن نیز صحبت کرد. این دوربین دارای سنسور PIR  است که با استفاده از آن می توان بدن انسان را تشخیص داد.

انواع میکروفون خارجی مناسب دوربین مداربسته

در صورتی که نیاز است از میکروفون های خارجی برای شنیدن صدای محیط اطراف دوربین استفاده شود میکروفون های گوناگونی وجود دارد که از نظر ظاهری به دسته های زیر تقسیم می شوند:

 

دوربین مداربسته با ضبط صدا

 

میکروفون سوزنی

میکروفون هایی ظریف هستند و به آنها میکروفون های مخفی نیز می گویند. این نوع میکروفون ها را می توان در داخل داکت قرار داد.

 

میکروفون باکس

این میکروفون ها بدنه ای مستطیلی دارند که برای ضبط صداهای اطراف قابلیت تنظیم را دارند. تنظیم صدا در این میکروفون ها از طریق یک پیچ امکانپذیر است.

 

میکروفون گلفی

شکل ظاهری آنها مثل یک توپ گلف است و سبک وزن و کم حجم هستند. وولتاژ مناسب برای کار این میکروفون ها بین 6 الی 12 ولت می باشد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من