تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته و معرفی انواع تکنولوژی آن

فهرست مطالب

امروزه اکثر دوربین ها قابلیت دید در شب را دارا هستند که همین امر موجب ایجاد امنیت بیشتر، کامل تر و شبانه روزی برای شخص می‌شود. تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته یکی از مواردیست که اکثر کاربران تمایل دارند با آن آشنا باشند.

این قابلیت تحت عنوان های مختلف مانند Day & Night و یا فناوری مادون قرمز در دوربین های مداربسته وجود دارد و باعث می‌شود تا تصاویر محیط اطراف دوربین در روشنایی روز و تاریکی شب ثبت گردد. تصاویر این دوربین ها در طول روز به صورت رنگی و در طول شب به صورت سیاه و سفید ثبت می شود.

 

تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته و معرفی انواع تکنولوژی آن

 

برای ایجاد تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته باید ابتدا از طریق مرورگر به آدرس اینترنتی دوربین مداربسته مراجعه کرده و از طریق نام کاربری و رمز عبور وارد تنظیمات دوربین شوید. در این بخش باید از طریق قسمت تنظیمات، ساعت و روز دوربین را به روز کنید. این کار موجب تنظیم شدن ساعت برای دوربین شده و قابلیت تشخیص روز و شب برای آن میسر می شود.

به این وسیله دوربین به صورت خودکار شب را تشخیص داده و قابلیت دید در شب را در شب هنگام استفاده می کند. البته در برخی از دوربین ها باید تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته را به صورت دستی فعال کنید.

انواع تکنولوژی های دید در شب

برای انجام تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته بهتر است با انواع فناوری های استفاده شده برای امکان دید در شب در دوربین های مداربسته آشنا شویم.

دید در شب با دیافراگم زیاد

در برخی از دوربین ها برای ایجاد تصاویر بهتر در شب از دیافراگم با گشودگی زیاد استفاده می کنند که موجب می شوند تا سنسور در شب نور بیشتری دریافت و تصاویر با کیفیت بهتری ضبط شوند. در واقع دیافراگم قطعه ای است که پس از لنز و قبل از سنسور قرار گرفته و میزان دریافت نور از لنز به سنسور را مشخص می کند.

 

برای انجام تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته بهتر است با انواع فناوری های استفاده شده برای امکان دید در شب در دوربین های مداربسته آشنا شویم.

 

اگر این عدد به یک نزدیک باشد میزان گشودگی آن نیز زیادتر خواهد بود که باعث می شود عمق میدان و در نتیجه فوکوس تصویر کاهش پیدا کند.

 

دید در شب با مادون قرمز

به امواج مادون قرمز IR می گویند که با چشم انسان در حالت عادی قابل دیدن نیستند. سنسورهای این دوربین ها به گونه ای هستند که نور محیط را دریافت و به وسیله آن اجسام را تعیین می کنند. این نوع دوربین ها در محدوده مادون قرمز می توانند تصاویر خوبی را ثبت کنند.

 

دید در شب با مادون قرمز

 

امواج مادون قرمز در این دوربین ها دارای برد پایینی هستند که برای جبران آن باید از پروژکتورهای بزرگ یا دوربینی با تعداد ال ای دی بیشتر استفاده کرد.

 

دید در شب رنگی با استارلایت

تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته در این فناوری به وسیله استفاده همزمان از گشودگی دیافراگم و فناوری اشعه مادن قرمز (IR) انجام می شود. این نوع دوربین ها دارای یک سنسور قوی و با حساسیت زیاد و دیافراگم گشوده، می توانند با کمترین میزان نور نیز تصاویر را به صورت رنگ ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: “دوربین استارلایت چیست؟”

 

دید درشب رنگی با شارپ

شرکت شارپ برای تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته به روشی جدید از دو فناوری امواج مادون قرمز و ماورا بنفش استفاده کرده است. این شرکت دوربین مداربسته ای طراحی کرده است که می تواند در تاریکی مطلق تصاویر خود را به صورت رنگی ثبت کند.

 

شرکت شارپ برای تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته به روشی جدید از دو فناوری امواج مادون قرمز و ماورا بنفش استفاده کرده است.

 

این نوع دوربین ها در بازارهای جهانی هنوز فراگیر نشده اند. روش دید آنها به این صورت است که ابتدا موقعیت شی نسبت به دوربین تعیین شده و از طریق امواج ماورا بنفش طیف نور تغییر کرده و با استفاده از پردازنده به رنگ نزدیک به رنگ اصلی شی بازسازی می شود و پس از آن خروجی تصویر صورت گرفته و تصویر را به صورت رنگی نمایش می دهد. از معایب آن می توان قیمت بالا، میزان پوشش کم را نام برد.

بخش های مهم در تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته در فناوری مادون قرمز

  • دید در شب IR: دید در شب در دوربین های هایک ویژن IR یا مادون قرمز است که موجب می شود تا دوربین تحت شبکه هایک ویژن و دوربین آنالوگ هایک ویژن تصاویر خود را حتی در محیط های بدون نور بتوانند ثبت کنند. نحوه کار آنها به این صورت است که این قابلیت به دلیل وجود نور در طول روز خاموش است اما با کم شدن نورهای محیط اطراف از میزان استاندارد خود، سنسورهای نور دوربین، ال ای دی های مادون قرمز را روشن می کنند.
  • فیلرهای دید درشب (IR): فیلترهای IR همان فیلترهای نور هستند که باعث می شوند تا از عبور نور مادون قرمز پیشگیری کنند. چیپ های تصویر دوربین های مداربسته به گونه ای هستند که موجب می شوند تا حساسیت خوبی به نور IR داشته و در نتیجه در شب هنگام تصاویر با کیفیتی را ثبت کنند.

بهترین دوربین با قابلیت دید درشب

ثبت تصویر در طول شب می تواند به طرق های مختلفی مانند قابلیت روز و شب (Day & Night) و یا نور مادون قرمز (IR) انجام شود. تفاوت این دو در این است که دوربین های با قابلیت روز و شب در محیط کم نور می توانند ثبت تصویر داشته باشند اما در محیط های کاملا تاریک نیاز به نور مادون قرمز است.

 

بخش های مهم در تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته در فناوری مادون قرمز

 

به همین دلیل همان طور که گفته شد تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته می تواند توسط نور مادون قرمز انجام گیرد. نورهای مادون قرمز توسط چشم انسان قابل دیدن نمی باشد. اگر قصد تصویربرداری در طول شب را دارید بهترین انتخاب از نظر عملکرد دوربین هایی است که دارای فناوری مادون قرمز هستند.

روش های افزایش دید در شب دوربین های مداربسته

برای افزایش کیفیت تصاویر دوربین مداربسته و تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته می توانید کارهای زیر را انجام دهید تا در طول شب تصاویر با کیفیت بالایی را دریافت کنید.

  • افزایش نور محیط اطراف دوربین
  • نصب منبع نور مادون قرمز کمکی
  • خارج کردن نورهای شدید از زاویه دید دوربین
  • کاهش نور مادون قرمز بازتابی اطراف دوربین مداربسته
  • خاموش کردن نور مادون قرمز دوربین
  • انتخاب بهترین دوربین مداربسته و ال ای دی مادون قرمز
  • خریداری دوربین با فیلتر IR-Cut
  • تمیز نگه داشتن لنز دوربین و نورافکن ها
  • عدم نصب دوربین در پشت پنجره

 

تفاوت دوربین IP و CVI

در زمان خرید دوربین مداربسته ممکن است با انواع دوربین ها و برندهای مختلفی برخورد داشته باشید. دوربین ها براساس موارد گوناگونی مانند شکل ظاهریشان، فناوری آنها و غیره به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

 

تفاوت دوربین IP و CVI

 

یکی از آنها تقسیم بندی دوربین ها براساس فناوری استفاده شده در آنها است که آن‌ها را به دو دسته دوربین تحت شبکه و آنالوگ تقسیم می کند.

در دوربین های آنالوگ از تکنولوژی CVI استفاده شده است که همان کیفیت ثبت تصویر این نوع دوربین ها است. اگر قصد خرید دوربین تحت شبکه را دارید استفاده از راهنمای خرید دوربین مداربسته تحت شبکه می تواند به شما کمک بزرگی کند.

این دو دسته دوربین ها تفاوت های زیادی با هم دارند. مانند کیفیت تصویر، امکانات مختلف و قیمت آنها. به طور کلی دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ بسیار پیشرفته هستند و برای مکان های بزرگ انتخاب خوبی هستند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من