تفاوت دوربین دام و اسپید دام چیست؟ کدام یک برای شما مناسب است؟

فهرست مطالب

دوربین‌های مداربسته انواع مختلفی دارند و کارکرد هر یک با دیگری متفاوت است. از این طریق شرکت های بزرگ تولید کننده دوربین های مداربسته و مانند هایک ویژن، می‌توانند تمامی نیازهای کاربران را به خوبی برطرف کنند. اما این تنوع محصولات گاهی باعث سردرگمی مشتریان می‌شود و انتخاب را دشوار می‌کند.

ما در این مقاله به توضیح تفاوت دوربین دام و اسپید دام پرداختیم تا بتوانیم قدم کوچکی برای رفع ابهام شما خریداران محترم هنگام خرید، برداریم.

دوربین دام چیست؟

دوربین های دام از نظر ظاهری به انواع مختلفی تقسیم می شوند که دو نوع از آنها دوربین دام و دوربین اسپید دام است. تفاوت دوربین دام و اسپید دام را میتواند در ابعاد مختلفی بررسی کرد که در ادامه آنها را بیان می کنیم. دوربین های دام به دلیل شکل ظاهریشان که مانند گنبد هستند به این نام نامیده می شوند.

 

تفاوت دوربین دام و اسپید دام در کارایی آن هاست

 

دوربین های دام بیشتر برای محیط های داخلی مناسب بوده و به راحتی بر روی سقف نصب می شوند. جنس بدنه آنها از نوع پلاستیک و برخی از آنها فلزی می باشد. دوربین های دام نسبت به شرایط اب و هوایی بد مقاومت کمتری دارند. این دوربین ها بر اساس نوع فناوریشان به دو نوع تحت شبکه و آنالوگ تقسیم می شوند.

دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین تحت شبکه هایک ویژن ارزان تر بوده و کیفیت تصویر پایینی دارند. برندهای مختلفی از دوربین دام در بازار وجود دارد که یکی از آنها دوربین دام هایک ویژن است. برای خرید آن میتوانید به نمایندگی هایک ویژن مراجعه داشته باشید.

دوربین های دام امکانات مختلفی مانند موارد زیر به کاربر ارائه می دهند:

کیفیت تصویر

تصاویر دوربین مدار بسته دام براساس واحد مگاپیکسل مشخص می شوند. دوربین های دام با کیفیت تصاویر مختلفی مانند 1،2،3،4،5،8 مگاپیکسل تولید شده اند.

نوع لنز

لنزهای دوربین های مداربسته معمولا به دو صورت ثابت و وریفوکال است. لنزهای ثابت دوربین های دام دارای فواصل کانونی 2.8،3.6،8 میلیمتری می باشد. این لنزها امکان زوم نیز ندارند اما هر چه فاصله کانونی کم باشد، زاویه دید بیشتر خواهد بود.

 

فرق دوربین دام و اسپید دام در نوع لنز و زاویه دید است.

 

لنزهای وریفوکال دوربین دام دارای زوم مکانیکی هستند و دو فاصله کانونی 2.8 و 12 میلیمتری دارند. زوایه دید آنها 105 تا 60 درجه می باشد که به این معنی است که می توان لنز دوربین بین این دو فاصله را زوم کرده و تصاویر اطراف را ببینید.

دید درشب

برای این که در شب تصاویر ثبت گردد، از نور IR استفاده می شود که آن را قابلیت دید در شب IR می گویند. در نوع پیشرفته تر آن، از مادون قرمز استفاده می کنند که ان را دید در شب EXIR می نامند.

 

تفاوت دوربین دام و بولت

دوربین های بولت ظاهری گلوله مانند دارند به همین دلیل به آنها دوربین های بولت می گویند. پر مصرف ترین نوع دوربین برای محیط بیرونی، دوربین های بولت است زیرا که بدنه آنها فلزی بوده و نسبت به دوربین های دام در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد مقاومت زیادی دارند.

از دیگر تفاوت دوربین دام و بولت میتوان گفت که، دوربین دام میدان دید وسیع‌تری را نشان می دهد زیرا که لنز داخل آن قابلیت چرخش دارد. در صورتی که دوربین بولت می تواند یک زاویه دید را بطور ثابت نشان دهد. نصب دوربین های بولت نسبت به دوربین دام به راحتی انجام می گیرد و جابجایی آن نیز آسان است.

 

دوربین اسپید دام

دوربین های اسپید دام را میتوان در ارتفاعات زیادی نصب کرد. بدنه این دوربین ها بر اساس استانداردهای IP67 و IP68 طراحی شده است و نسبت به آب و هوای نامساعد مقاومت زیادی دارند. این دوربین قابلیت زوم کردن بصورت اپتیکال را دارد و میتواند سوژه های موردنظر خود را نیز ردیابی کند.

 

دوربین های اسپید دام از نظر کارایی، لنز و ابعاد با هم متفاوت هستند.

 

دوربین های اسپید دام را با استفاده از موبایل و تبلت می توان از راه دور نیز کنترل کرد. یکی دیگر از قابلیت های این دوربین ها، دید در شب آن است که معروف ترین آنها اسپید دام لیزری است.

یکی از برندهای دوربین های اسپید دام، دوربین اسپید دام هایک ویژن است که انواع مختلفی دارند و شامل اسپید دام برد زیاد یا کم، اسپید دام دید در شب قوی یا لیزری، اسپید دام فضای داخلی و خارجی، اسپید دام پر سرعت، اسپید دام با قابلیت مادون قرمز IR و بدون IR می باشد.

 

تفاوت دوربین دام و اسپید دام

دوربین های دام و اسپید دام هر دو می توانند به جهت های مختلفی گردش و زوم داشته باشند. اما تفاوت دوربین دام و اسپید دام در این است که دوربین های دام را به دلیل مقاومت پایینشان باید در محیط مسقف نصب کرد در صورتی که دوربین اسپید دام را میتوان در محیط های وسیع و در ارتفاع قرار داد.

فرق دوربین دام با اسپید دام را میتوان در مواردی چون نوع استفاده، میدان دید، نوع سنسور، ولتاژ مصرفی، قیمت و استانداردهای آن عنوان کرد.

کاربرد

دوربین دام را برای محیط داخلی میتوان استفاده کرد زیرا که نسبت به شرایط بد آب و هوا مقاومت ندارند. اما دوربین اسپید دام را جهت محیط های بزرگی مانند سرچهارراخ میتوان بکار برد. این دوربین ها طوری طراحی شده اند که میتوانند در شرایط آب و هوای بارانی و رطوبت ، دوام بالایی داشته باشند.

میدان دید

تفاوت دوربین دام و اسپید دام در میدان دیدشان است. زاویه دید دوربین اسپید دام بصورت 360 درجه افقی و 90-180 درجه عمودی کاربرد دارد اما دوربین دام زاویه دید ثابتی دارد و می تواند از 70 تا 100 درجه متفاوت باشد.

 

یکی از فرق های دوربین اسپید دام در ولتاژ، قیمت و استاندارد و پروتکل است

 

سنسور

فناوری استفاده شده در دوربین های اسپید دام از دوربین های دام بسیار پیشرفته تر هستند.

ولتاژ مصرفی

دوربین های مدار بسته اسپید دام ولتاژ 24 ولت دارند و سایر دوربین ها 12 ولت دارند.

قیمت

فرق دوربین دام با اسپید دام در قیمت آنها است زیرا که دوربین های دام نسبت به اسپید دام ارزان تر هستند و دوربین های اسپید دام به دلیل استفاده از فناوری های پیشرفته در خود گرانتر می باشند.

استاندارد و پروتکل

در ساخت دوربین های اسپید دام از تکنولوژی های بسیار پیشرفته تری و در نتیجه از استاندرادهای بسیار بالایی استفاده شده است. برای مثال در ساخت دوربین های اسپید دام از پروتکل 10BASE-T/100BASE-TX Ethernet استفاده شده است که موجب می شود دوربین اسپید دام با سرعت بالاتری داده ها را به سرور انتقال دهد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من