7 تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ که باید قبل از خرید بدانید!

فهرست مطالب

استفاده از دوربین مداربسته یک راهکار بسیار مناسب برای ایجاد امنیت در مکان های مختلف مانند دفاتر تجاری، ادارات و منازل است. دوربین های مختلفی در بازار وجود دارد، مانند دوربین تحت شبکه هایک ویژن و دوربین آنالوگ هایک ویژن.

اما به طور کلی دوربین ها به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم بندی می شوند. برای انتخاب مناسب و خرید دوربین باید تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ را بهتر بدانیم تا انتخاب مناسبی در زمان خرید دوربین داشته باشیم.

تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ چیست؟

دوربین های آنالوگ و یا نام دیگر آن Analog CCTV است و دوربین تحت شبکه که نام دیگر آن IP CCTV است. هر دسته از آن‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه آنها را بیان می کنیم تا با تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ بیشتر آشنا شویم.

 

قیمت دوربین تحت شبکه و آنالوگ

دوربین های تحت شبکه و آنالوگ از نظر قیمتی با هم متفاوت هستند. یکی از بارزترین تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ قیمت آن است. دوربین آنالوگ قیمت پایین تری نسبت به دوربین تحت شبکه دارد. در صورتی که در هر دوی آن‌ها از کابل استفاده می‌شود ولی در دوربین های تحت شبکه به دلیل استفاده از سوئیچ، مقدار کابل کمتری استفاده خواهد شد.

به علت این که دستگاه های سوئیچ قیمت بالایی دارد در نتیجه قیمت دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین تحت شبکه کمتر است.

 

نحوه ارسال داده

یکی از تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ در نحوه ارسال داده و سیگنال ویدیو است. دوربین های مداربسته آنالوگ تصاویر خود را به صورت آنالوگ تولید و سیگنال آنالوگ را ارسال می کنند. اما در دوربین های آی پی یا تحت شبکه، تصاویر محیط اطراف به شکل دیجیتال تولید و ارسال می شود.

به همین دلیل در دوربین های تحت شبکه به دلیل عدم محدودیت پهنای باند، ارسال سیگنال سریعتر رخ می دهد.

 

7 تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ که باید قبل از خرید بدانید!

 

دستگاه ضبط تصویر

در دوربین های آنالوگ از روش قدیمی برای ضبط تصویر استفاده می شود و سیگنال های ویدیویی ارسالی نیز توسط مانیتور دریافت می گردد. دوربین های آنالوگ یا AHD تصاویر را به شکل زنده و با استفاده از کابل کواکسیال به دستگاه ذخیره ساز با نام دستگاه دی وی ار (Digital Video Recorder) ارسال می کنند.

در دوربین های تحت شبکه سیگنال به وسیله Encoder ارسال می شود. به این شکل که در دوربین های تحت شبکه تصاویر بوسیله دوربین ضبط شده و مجددا توسط دوربین Encode می گردد. به این معنی که اطلاعات پیش از ارسال پردازش می شود و بعد از آن توسط پروتکل شبکه (Internet Protool) به فرمت دیجیتال به شبکه منتقل می گردد.

 

کیفیت تصاویر

از دیگر تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ کیفیت تصویر دوربین های تحت شبکه و دوربین آنالوگ است. کیفیت تصویر در دوربین های آی پی یا تحت شبکه دارای وضوح 6 تا 20 برابری نسبت به دوربین آنالوگ دارد. دوربین های AHD از رزولوشن تصویر 4K پشتیبانی می کنند.

 

مقاله پیشنهادی هایک ویژن: راهنمای خرید دوربین تحت شبکه

 

در صورتی که دوربین های تحت شبکه به دلیل ساختار دیجیتال خود رزولوشنی معادل 24 مگاپیکسل دارند. دوربین های تحت شبکه بدون نویز هستند و در صورت وجود مشکل در کابل ها نیز تصاویر قطع می شوند. اما در دوربین آنالوگ در صورت آسیب کابل کواکسیال، تصاویر با نویز دریافت خواهند شد.

از دیگر تفاوت دوربین AHD و IP در این است که دوربین های آنالوگ در فاصله های دورتصاویر خود را با افت کیفیت دریافت می کنند به طوری که شناسایی چهره افراد، پلاک اتومبیل بسیار دشوار می شود.

 

تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ

 

در حالیکه در دوربین های تحت شبکه فاصله بر روی کیفیت تصاویر بدون تاثیر است. می توان گفت علاوه بر قیمت یکی از بارزترین تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ کیفیت تصویرشان است.

 

مدت ذخیره سازی

اصولا دوربین های مداربسته را برای ثبت تصاویر محیط موردنظر خود نصب می کنیم. اگر در دوربین های آنالوگ سرور قطع شود تصاویر آن را نیز از دست می دهیم. اما در دوربین های تحت شبکه اگر سرور قطع گردد به دلیل وجود پورت جانبی حافظه در این دوربین ها تصاویر از دست نخواهند رفت. که این یکی از مزیت ها و تفاوت دوربین AHDو IP می باشد.

 

کابل کشی

نحوه کابل کشی در دوربین های تحت شبکه و آنالوگ یکی دیگر از تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ است. این کابل کشی به این صورت است که یک کابل جدا برای برق و یک کابل نیز برای داده استفاده می شود.

اما در دوربین های تحت شبکه از NVR استفاده شده و یا اگر از سوئیچ POE استفاده شود ارسال جریان برق و داده نیز به صورت همزمان انجام خواهد گرفت. این امر موجب کاهش هزینه برای کاربر شده که از مزیت های تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ محسوب می گردد.

 

تفاوت دوربین IP و CVI

تکنولوژی های گوناگونی مانند HD – TVI، HD – CVI و AHD برای دوربین ها آنالوگ وجود دارد که موجب تغییرات زیاد در این دوربین ها شده است. تکنولوژی CVI می تواند رزلوشن تصویری مانند HD یا FullHD را برای کاربر فراهم کند.

 

 

در واقع کلیه تفاوت های موجود برای دوربین های تحت شبکه و آنالوگ برای این فناوری صادق است. کابل استفاده شده برای این دوربین ها نیز از نوع کواکسیال قدیمی است.

یکی دیگر از تفاوت دوربین ip و cvi این است که از نظر قیمتی نیز نسبت به دوربین های تحت شبکه ارزان هستند.

 

مزیت دوربین تحت شبکه چیست؟

  • کیفیت بالا و امنیت زیاد
  • قابلیت های هوشمند مانند تشخیص چهره افراد، شمارش اشخاص، تعقیب هوشمند شوژه
  • قابلیت زوم دیجیتال و پشتیبانی از POE
  • هزینه کابل کشی کم
  • امکان افزایش دوربین ها و یکپارچه سازی با قابلیت ONVIF

 

مزیت دوربین آنالوگ چیست؟

  • قیمت کم
  • آسان بودن نصب دوربین ها
  • پهنای باندکم

 

سخن پایانی

برخی از تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ را توضیح دادیم. به طور خلاصه دوربین های آنالوگ به علت قیمت ارزان و عملکردی ساده، برای محیط های کوچک مناسب است. اما دوربین های تحت شبکه جزو دوربین های تخصصی است که دارای کیفیت بالای تصویر، پردازش تصویر، استهلاک پایین، امکانات زیاد برای مکان های بزرگ که نیاز به تعداد بالای دوربین دارند کاربرد دارد.

در زمان خرید دوربین می توانید از یک راهنمای خرید دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد دوربین های تحت شبکه داشته باشید.

دوربین های تحت شبکه دارای عملکرد بهتری نسبت به دوربین های آنالوگ هستند. اگرچه دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ قیمت بالایی دارند اما انتخاب این نوع دوربین ها یعنی داشتن یک سیستم کارامد و هوشمند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من