8 تفاوت DVR و NVR که قبل از خرید باید بدانید! دی وی آر بهتر است یا ان وی آر؟

فهرست مطالب

در مقالات قبلی سایت هایک ویژن با در ارتباط با دستگاه های دی وی آر و ان وی آر صحبت کرد. و در این مقاله میخواهیم درباره تفاوت dvr و nvr صحبت کنیم و ویژگی این دو دستگاه را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

همانطور بیان کردیم DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder یا به عبارتی دیگر ضبط کننده ویدیویی دیجیتال است. این دستگاه تصاویر آنالوگ و یا HD را از دوربین مداربسته دریافت نموده و آن‌ها را به داده‌های دیجیتال تبدیل کرده و سپس بر روی هارد دیسک ذخیره می‌نماید.

NVR نیز مخفف عبارت Netwrok Video Recorder و یا همان ضبط کننده ویدیو تحت شبکه است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت ان وی ار دستگاه ضبط کننده تحت شبکه است. به طور کلی این دو دستگاه هر دو عملکرد یکسانی دارند و تفاوت ‌های آن‌‌ها در استفاده از دوربین‌های مورد استفاده است.

در این مطلب قصد داریم ابتدا تفاوت nvr و dvr را در رابطه با کارکرد هرکدام از دستگاه‌ها توضیحاتی کلی ارائه دهیم. سپس به صورت مفصل 7 تفاوت DVR و NVR را مطرح کنیم و در انتها به این پرسش پاسخ دهیم که دستگاه دی وی آر بهتر است یا ان وی آر؟

 

تفاوت nvr و dvr در نحوه کارکرد این دستگاه‌ها است.

 

توضیحات کلی در رابطه با دی وی آر و ان وی آر

تفاوت NVR و DVR در نحوه پردازش داده های ویدئویی است. سیستم DVR داده های ویدئویی را در دستگاه ضبط کننده پردازش می کند. در حالی که سیستم NVR هایک ویژن، داده را در دوربین رمز گزاری و پردازش می کنند. سپس آن ها را برای پخش به دستگاه ضبط که وظیفه ذخیره سازی و مشاهده از راه دور را بر عهده دارد، ارسال می کند.

قبل از اینکه توضیحاتی بیشتر در ارتباط با تفاوت DVR و NVR داشته باشیم بهتر است با کارکرد این دستگاه ‌ها آشنا شوید. بنابراین ابتدا به دو سوال اساسی یعنی، تفاوت این دو دستگاه و این که کدام یک از آن ها بهتر است؟، پاسخ خواهیم داد و در ادامه تفاوت nvr و dvr را مطرح می‌کنیم.

 

روش کارکرد دستگاه دی وی آر (DVR)

دوربین‌های مورد استفاده در دی وی آر، از نوع آنالوگ و آنالوگ hd است. این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های تحت شبکه، قیمتی پایین تر و مقرون به صرفه‌ تر دارند. در این سیستم دوربین‌ها، امواج آنالوگ را در ابتدا به ضبط‌کننده انتقال داده و سپس پردازش تصویر انجام می‌شود.

البته مدل‌های جدید این دستگاه‌ها قابلیت ارسال تصویر در شبکه اینترنت و همچنین دسترسی از راه دور را نیز دارند. کارکردن با دستگاه‌های DVR – به خصوص DVR هایک ویژن – بسیار ساده بوده و پیچیدگی کمتری نسبت به سایر دستگاه‌ها دارد؛ لازم به ذکر است دی وی آرها مدل های مختلفی دارند که برای آشنایی بهتر با این دستگاه‌، بهتر است مقاله ” انواع DVR دوربین مدار بسته ” را مطالعه کنید.

یکی دیگر از تفاوت دستگاه nvr و dvr و نکاتی همی که هنگام خرید DVR باید به آن توجه کنید، مربوط به مدل سیم کشی این دستگاه و دوربین های آنالوگ است. در این سیستم باید دوربین ها به صورت تک به تک به وسیله کابل کواکسیال، حتما به DVR متصل شوند. همچنین برای تامین برق مورد نیاز دوربین‌ها نیازمند نوعی تقسیم کننده است تا بتوان برق تمامی دوربین های متصل شده را مهیا کرد.

 

نحوه کارکرد دستگاه ان وی آر (NVR)

دستگاه‌های NVR در حقیقت انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به دستگاه‌های DVR دارند. دلیل این امر این است که در این سیستم دوربین‌ها به صورت فیزیکی به دستگاه متصل نمی‌شود، بلکه در یک شبکه قرار می‌گیرند و این بزرگترین فرق dvr و nvr است.

سیستم‌های تحت شبکه، تصاویر را روی دوربین‌ها پردازش کرده و بنابراین مقاومت بیشتری نسبت به دوربین‌های سیستم دی وی ار دارند.

ان وی ار به طور کلی از دوربین های آی پی استفاده می‌کند و خود به تنهایی دستگاهی برای گرفتن تصاویر است. ضبط کننده‌های این دستگاه‌ها همچنین سیگنال دیجیتال را از دوربین‌ها دریافت کرده و بدین ترتیب کیفیت فیلم‌های ضبط شده به همون وضوح داده‌های دریافتی است.

 

فرق dvr و nvr در اصل مربوط به دوربین مداربسته‌ای می‌شود که به آن متصل شود.

 

درون هر دوریبن تحت شبکه چیپستی تعبیه شده است که توانایی پردازش تصاویر را دارد. بنابراین تصاویر ضبط شده توسط این نوع دوربین‌ها بلافاصله پردازش و ذخیره می‌شوند. از دیگر ویزگی های دوربین های IP، امکان انتقال صداست که این دوربین ها این ویژگی را دارند بنابراین اگر به دنبال خرید دوربینی با امکان ضبط صدا هستید، حتما قبل از خرید با یک کارشناس آگاه مشورت کنید.

این روزها مدل‌های جدیدی از انواع دوربین تحت شبکه وارد بازار شده اند که به نسبت دوربین های قدیمی تر، دارای امکانات، پیچیدگی و قابلیت های جدیدی هستند. به همین علت هزینه خرید دوربین های تحت شبکه بیشتر از دوربین های آنالوگ است.

از دیگر تفاوت دستگاه nvr و dvr می‌توان به نحوه اتصال دوربین ها به دستگاه ان وی آر اشاره کرد که از دو طریق صورت می‌گیرد. مانند دستگاه DVR، دوربین های تحت شبکه نیز باید به دستگاه NVR متصل شوند و این اتصال به کمک کابل CAT6 و CAT5 صورت میگیرد. البته خیلی از افراد تمایل دارند از روش دوم و اتصال به کمک شبکه استفاده کنند.

ضبط کننده های NVR یک سیگنال دیجیتال را از دوربین ها دریافت می کنند و کیفیت فیلم های ضبط شده به همان وضوح تصاویر دریافتی می باشد. از آنجایی که کابل ها سیگنال های صوتی را نیز دریافت می کنند، تمامی دوربین های IP که دارای میکروفن هستند، می توانند صدا را هم دریافت کنند.

 

مهم ترین تفاوت dvr و nvr

اکنون که با کارکرد و روش این دو سیستم آشنا شدید و فهمیدید دستگاه nvr چیست؟، فرق DVR با NVR را به صورت کلی برای شما شرح می‌دهیم. در ذیل برخی از مهمترین این تفاوت‌ها را نام می‌بریم.

 

  • تفاوت در ظاهر و پورت‌ها

به دلیل تفاوت در شیوه های اتصال دوربین ها به دستگاه NVR و DVR، این دو دستگاه ظاهر متفاوتی دارند. دستگاه ان وی آر دارای پورت های شبکه RJ45 است. این درحالی است که دستگاه dvr دارای درگاه کواکسیال است تا بتواند به از این طریق با دورین های آنالوگ متصل شود.

 

  • نحوه پردازش تصاویر، اولین و مهم ترین فرق DVR با NVR

مهمترین تفاوت DVR و NVR در نحوه پردازش تصاویر و ویدیو است. دی وی آر داده‌های ویدیویی را در دستگاه پردازش نموده، در حالی که ان وی آر داده‌های مورد نظر را در دوربین رمزنگاری و پردازش می‌کند و سپس برای پخش به دستگاه ضبط ارسال می‌کند.

 

  • تفاوت در استفاده از دوربین‌ها

یکی دیگر از تفاوت nvr و dvr مربوط به دوربین‌هایی است که به آن متصل می‌شود. با توجه به اینکه این دستگاه‌ها انواع داده‌ها را به روش‌های مختلفی اداره می‌کنند، به دوربین‌های مختلفی نیاز دارند.

همانطور که گفتیم دستگاه‌های مبتنی بر NVR از انواع دوربین تحت شبکه پشتیبانی نموده در صورتی که دستگاه‌های DVR از انواع دوربین‌های آنالوگ و یا آنالوگ HD پشتیبانی می‌کنند.

تفاوت در استفاده از دوربین‌ها باعث نیاز به دستگاه های ضبط متفاوت دارد

  • انعطاف پذیری

سیستم‌های DVR تنها قابلیت استفاده از دوربین‌های سیمی را دارند در حالیکه دستگاه‌های NVR می‌توانند دوربین‌های سیمی و بی‌سیم را با یکدیگر ادغام کنند. بنابراین دی وی آرها نسبت به ان وی آرها از نظر دوربین و ویژگی‌های نصب انعطاف‌پذیری کمتری دارند.

 

  • پهنای باند مصرفی شبکه

یکی دیگر از تفاوت DVR و NVR در پهنای باند مصرفی است. برای ضبط و ذخیره‌سازی داده‌ها در سیستم تحت شبکه نیازی به اینترنت نیست و تنها برای بررسی فیلم ها از راه دور نیاز به وجود اینترنت است. همان طور که از اسم دوربین های تحت شبکه پیدا است، توانایی انتقال اطلاعات از طریق شبکه را دارند. به همین علت از پهنای باند شبکه داخلی استفاده می‌کنند.

به عبارتی دیگر NVR پهنای باند شبکه خانگی شما را مصرف نخواهد کرد در صورتی که سیستم مبتنی بر دی وی آر برای دسترسی به اطلاعات از راه دور، پهنای باند شبکه شما را مصرف می‌کند.

 

  • تفاوت در پشتیبانی و ذخیره اطلاعات

یکی دیگر از تفاوت های DVR و NVR در پشتیبانی و همچنین روش ذخیره‌سازی در این دو دستگاه است. ان وی آر قابلیت ذخیره‌سازی هم بر روی انواع هارد دیسک با ظرفیت‌های

متفاوت و هم بر روی شبکه را دارد. در صورتیکه در دی وی آر ذخیره‌سازی تنها در بر روی هارد دیسک امکانپذیر است.

 

اصلی ترین تفاوت DVR و NVR در چیست؟

 

علاوه بر این دی وی آر قابلیت پشتیبانی از هاردی تا حداکثر 6 ترابایت را دارد درصورتی که در سیستم‌های تحت شبکه این ظرفیت به 10-12 ترابایت نیز می‌رسد. با توجه به تفاوت nvr و dvr که دربالا به آن اشاره شد، امکان نصب هاردهای متعدد با ظرفیت های بالا یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که دستگاه NVR باید داشته باشد.

هر دو دستگاه بسته به تعداد کانال های ورودی تصویر از تعداد هارد دیسک های متفاوتی پشتیبانی می کند. مثلاً یک دستگاه 16 کانال از 2 هارد دیسک و دستگاه 23 کانال از 4 تا 8 هارد دیسک پشتیبانی می کند که این مورد در هر دو دستگاه یکسان است.

 

  • کیفیت و وضوح تصاویر

فرق DVR با NVR در تصاویر نیز مشخص است. در سیستم‌های دی وی ار، به دلیل وجود امواج آنالوگ، کیفیت و همچنین وضوح تصاویر در مقایسه با سیستم تحت شبکه پایین‌تر است. از ویژگی کابل های کواکسیال که به دستگاه DVR و دورین های آنالوگ متصل می‌شود، این است که امکان انتقال سیگنال های صوتی را ندارد.

 

  • نصب و راه اندازی، هشتمین تفاوت دی وی آر و ان وی آر

از دیگر تفاوت dvr و nvr روش نصب و راه‌اندازی آن‌ها است. سیستم‌های آنالوگ به وسیله کابل کواکسیال به دستگاه متصل می‌شوند که این کار سبب ایجاد محدودیت‌هایی می‌شود و ممکن است مشکلاتی را برای نصب و راه‌اندازی دستگاه به وجود آورد.

 

مهم ترین تفاوت DVR و NVR چیست؟

دی وی آر بهتر است یا ان وی آر ؟

با توجه به اطلاعاتی که در ارتباط با تفاوت DVR و NVR کسب کردیم می‌توان گفت سیستم‌های تحت شبکه هوشمند و کاربردی‌تر هستند. اما هزینه و قیمت همواره یکی از موارد مهم در خرید هر کالایی است. سیستم ان وی ار با قابلیت‌هایی بیشتر هزینه بسیار بالاتری نسبت به سیستم‌های دی وی آر دارند و ممکن است برای بسیاری از کاربران مقرون به صرفه نباشد.

بنابراین برای انتخاب این سیستم‌ها در مرحله اول کاربری خود را در نظر بگیرید و متناسب با فرق dvr و nvr بهترین دستگاه را انتخاب کنید. اگر برای محیطی کوچک قصد راه‌اندازی دوربین ‌مداربسته را دارید استفاده از DVR مناسب است و نیازی به استفاده از سیستم NVR نیست. اما اگر برای یک سازمان بزرگ و یا اداره نیازمند این سیستم هستید بهتر است با توجه به تفاوت dvr و nvr، از سیستم تحت شبکه به دلیل انعطاف‌پذیری بالاتر و قابلیت‌های بیشتر استفاده نمایید.

اشتراک گذاری:

2 دیدگاه در “8 تفاوت DVR و NVR که قبل از خرید باید بدانید! دی وی آر بهتر است یا ان وی آر؟

  1. رضا طاهری گفت:

    سلام و تشکر ایا اگر دستگاه ان وی آر خراب شد میتوان دستگاه دی وی آر جایگزین آن نمود.
    از ۷ تا دوربین این اواخر بعد از ۶-۷ سال فقط دو تا دوربین را نشان میداد والان هم هیچکدام را نشان نمیدهد، ایا اشکال از دستگاه است یا دوربین ها؟ دستگاه را که خاموش میکردم بعد از سرد شدن و روشن شدن تعداد بیشتری را نشان میداد

    1. admin_alireza گفت:

      سلام و وقت بخیر. شما میتونید با شماره 02154871200 جهت راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من