آشنایی کامل با انواع دوربین مداربسته تحت شبکه

فهرست مطالب

به طور کلی دوربین های مداربسته به دو صورت دوربین های آنالوگ و دوربین تحت شبکه دسته بندی می شوند. دوربین های آنالوگ اطلاعات خود را به شکل سیگنال آنالوگ ارسال می کنند. در حالیکه دوربین های تحت شبکه دیتاهای خود را به صورت دیجیتال و تحت پروتکل شبکه ارسال می کنند. بین این دو دسته دوربین تفاوت های دیگری مانند کیفیت تصویر و نوع کابل استفاده شده و غیره وجود دارد.

توصیه می شود برای خرید دوربین های مداربسته تحت شبکه علاوه بر توجه به انواع دوربین مداربسته تحت شبکه از راهنمای خرید دوربین تحت شبکه نیز استفاده شود. می توان گفت دوربین مداربسته تحت شبکه براساس موارد مختلفی دسته بندی می شوند که در ادامه آنها را به طور کامل بیان می کنیم.

 

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه براساس نوع بدنه دوربین

دوربین های تحت شبکه براساس نوع بدنه به دوربین های دام، بولت، باکس، اسپید دام و چشم ماهی تقسیم می شوند.

دوربین های دام:

دوربین هایی که ظاهری گنبد مانند دارند و مناسب برای محیط های بسته و مسقف می باشند. جنس این نوع دوربین ها از نوع پلاستیک است و برای منازل، ادارات، فروشگاه ها قابل استفاده می باشد.

 

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه براساس نوع بدنه دوربین

 

دوربین های دام خود انواع مختلفی دارند دوربین دام از نوع کابل کشی با کابل شبکه و دوربین دام از نوع کابل کشی با کابل کواکسیال. دوربین های دام با برندهای مختلفی در بازار وجود دارد مانند دوربین دام هایک ویژن.

دوربین های بولت:

یکی از انواع دوربین تحت شبکه هایک ویژن دوربین بولت است. دوربین هایی که ظاهری استوانه ای شکل دارند و قابل استفاده برای محیط باز هستند. زیرا که دارای مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی می باشند. جنس بدنه آنها فلز است و در برابر رطوبت، گردو غبار مقاوم هستند.

 

دوربین بولت تحت شبکه یکی از انواع دوربین های مداربسته است.

 

یکی از برندهای مطرح که دوربین بولت تولید می کند برند هایک ویژن است. دوربین بولت هایک ویژن در قیمت های مختلف و امکانات متنوعی قابل خریداری است.

دوربین باکس:

دوربین هایی که برای موارد صنعتی کاربرد دارند و لنز آنها به صورد جداگانه نصب می شود.

دوربین های اسپید دام:

نام دیگر این دوربین ها، دوربین های PTZ یا دوربین های گردان است زیرا که قابلیت چرخش دارد. دوربینی مناسب برای فضاها بزرگ که قابلیت کنترل گردش از راه دور دارد. می توان از طریق آن بر روی سوژه زوم و فوکوس انجام داد. دوربین اسپیددام هایک ویژن نمونه ای از نوع دوربین های اسپید دام است.

دوربین چشم ماهی:

دوربینی با زاویه دید 360 درجه که امکان نظارت گسترده بر محیط های وسیع را دارد. البته در زمان نصب باید آن را در ارتفاع مناسب قرار داد تا زاویه دید مناسبی داشت.

دوربین مخفی:

که به آنها دوربین های مینیاتوری و یا پین هول (Pinhole) نیز می گویند که به دلیل سایز کوچکشان قابلیت مخفی شدن دارند.

 

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه براساس کیفیت تصویر

اولین عامل موثر بر کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته، میزان شفافیت و نمایش جزییات تصویر است که معیار آن مگاپیکسل می باشد. هر چه تصویر کیفیت بالاتری دارد تعداد پیکسل های آن نیز بیشتر می شود.

 

انواع دوربین ip براساس کیفیت تصاویر

 

به کیفیت تصویر رزولوشن می گویند که به صورت های زیر در بازار می توان آن ها را یافت:

  • تصاویر با کیفیت 1 مگاپیکسل برابر با (1280*720) اHD
  • تصاویر با کیفیت 2 مگاپیکسل برابر (1920*1080) اFull HD
  • تصاویر با کیفیت 3 مگاپیکسل برابر 2048*1536
  • تصاویر با کیفیت 4 مگاپیکسل برابر 2560*1440
  • تصاویر با کیفیت 5 مگاپیکسل برابر 2536*1920
  • تصاویر با کیفیت 8 مگاپیکسل برابر 3840*2160 (4K)

 

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه براساس لنز

دوربین های مداربسته براساس لنزهایشان به موارد زیر دسته بندی می شوند که عبارتند از:

 

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

 

لنز ثابت:

لنزهایی که دارای فاصله کانونی ثابت هستند و زاویه دید آنها قابل تغییر نمی باشد. این نوع دوربین ها قیمت کمتری دارند.

لنز متغییر:

دوربین هایی با لنز متغییر یا varifocal که می توان در این نوع دوربین ها هم تنظیم فوکوس و هم تغییر فاصله کانونی انجام داد. پس از نصب نیز می توان زوایه دید دوربین را به صورت دستی تغییر داد.

لنز متغییر موتورایز:

دوربین مداربسته با لنز varifocal motorized که تغییر قاصله کانونی در آن را به صورت خودکار قابل انجام است در نتیجه نسبت به دیگر دوربین ها نیز قیمت بالاتری دارند.

 

بهترین دوربین مداربسته تحت شبکه

بین برندهای دوربین مداربسته فعال در بازار ایران می توان برندهای هایک ویژن، هایلوک، داهوا، یونی ویو، سونی، پاناسونیک، بوش و اکسیس را نام برد. براساس بررسی این برندها برحسب پارامترهایی مانند ارزش خرید، کارایی عملکرد، کیفیت ساخت، امکانات و قابلیت ها و نصب و راه اندازی در این برندها می توان گفت که برند هایک ویژن را بهترین دوربین مداربسته تحت شبکه معرفی کرد.

 

آشنایی کامل با انواع دوربین مداربسته تحت شبکه

 

نقاط قوت برند هایک ویژن را میتوان تمرکز رضایت مشتری به دلیل قیمت مناسب، نصب آسان و با دوام بودن، تنوع بالا، استفاده از لنزهای با کیفیت، بکارگیری هوش مصنوعی برای مواردی مانند تشخیص عبور از خط و تشخیص چهره را عنوان کرد.

البته برندهای تقلبی از این برند در بازار وجود دارد که بهتر است این محصول را از نمایندگان رسمی برند هایک ویژن خریداری کنید.

 

طرز کار دوربین تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه به دلیل ارسال به روش دیجیتال در بین کاربران بسیار محبوب هستند. ممکن است این دوربین ها در مقایسه با دوربین های آنالوگ قیمت بالایی داشته باشند اما امکاناتی که به کاربر ارائه می دهند بسیار است. زیرا که در ساخت آنها از هوش مصنوعی نیز استفاده شده و می توانند مواردی مانند تشخیص حرکت، عبور غیرمجاز از خطوط وغیره را تشخیص دهند.

برخی از دوربین های تحت شبکه برای ضبط تصاویر محیط اطراف خود دارای کارت حافظه SDکارت هستند و تصاویر را در خود ضبط می کنند.

اما به طور کلی نحوه کار دوربین تحت شبکه یا دوربین آی پی به گونه ای است که می تواند همزمان با ثبت تصاویر محیط اطراف خود، آن را بر روی اینترنت نیز پخش کند. البته این دوربین ها از طریق کابل های CAT5 و CAT6 تصاویر خود را به دستگاه ضبط کننده ارسال می کنند.

از مزیت انواع دوربین مداربسته تحت شبکه می توان نصب آسان، هوشمند بودن، قابلیت افزایش تعداد دوربین ها، امکان دسترسی از راه دور، تصاویر با کیفیت بالا، مدیریت آسان، به صرفه بودن آنها را نام برد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من