آداپتور دوربین مداربسته چیست و انواع آن کدام است؟

فهرست مطالب

دوربین مداربسته نیز مانند هر وسیله الکترونیکی نیاز به انرژی برق برای روشن شدن دارد. برق دوربین مداربسته معمولاً 12 ولت DC است. البته استثنا نیز وجود دارد مانند دوربین های PTZ که 24 ولت AC/DC هستند و یا برخی از دوربین های مداربسته خانگی که 5 ولت DC استفاده می کنند.

آداپتور دوربین مداربسته می تواند برق مورد نیاز دوربین هایک ویژن را تامین کند. آداپتورها و منابع تغذیه نقش مهمی را در عملکرد درست سیستم ایفا می کنند. در نتیجه برای انتخاب منبع تغذیه باید دقت لازم را داشته باشید.

اگر آداپتور نامناسب به دوربین و دستگاه ضبط متصل کنید احتمال سوختن دوربین مداربسته و DVR هایک ویژن به مروز زمان بالا می رود. همچنین از سوالاتی که در این مقاله به آن پاسخ می دهیم: “علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته چیست” است.

برای برق رسانی به دوربین ها باید از منبع تغذیه یا آداپتور استفاده کرد. دوربین های مداربسته اغلب با ولتاژ 12 ولت و از نوع جریان مستقیم یا DC کار می کنند. نحوه اتصال برق دوربین مداربسته به این صورت است که باید از آداپتور یا منبع تغذیه استفاده کنید.

 

آداپتور دوربین مداربسته چیست و انواع آن کدام است؟

 

برق شهری جریان متناوب و 220 ولت است که اتصال مستقیم دوربین به برق شهری از دلایل سوختن دوربین مداربسته محسوب می شود. کیفیت آداپتور در سیستم های نظارت تصویری از اهمیت بالایی برخوردارند. در این مقاله به بررسی انواع و نصب آداپتور دوربین مداربسته می پردازیم.

 

انواع آداپتور دوربین مداربسته چیست؟

دوربین های مداربسته می توانند به صورت تکی  و یا مشترک از آداپتور و منبع تغذیه استفاده کنند. بنابراین انواع آداپتور دوربین مداربسته را می توان بر این اساس تقسیم بندی کرد. ضرورت استفاده از آداپتور این است که نمی توان دوربین را مستقیماً به برق شهری متصل کرد.

برق شهری 220 ولت است و برق دوربین مداربسته 12 یا 24 ولت و اتصال مستقیم دوربین به برق شهری موجب سوختن دوربین مداربسته می شود. آداپتور یا منبع تغذیه ولتاژ 220 ولت AC را به ولتاژ 12 ولت DC تبدیل و قابل استفاده برای دوربین مداربسته می کند.

 

1. آداپتور تکی یا لپ تاپی (مجزا) دوربین مداربسته

با استفاده از آداپتور تکی هر دوربین به یک آداپتور متصل و برق آن از همین طریق تامین می شود. آداپتورهای تکی به آداپتور لپ تاپی نیز شناخته می شوند. مزیتی که استفاده از این روش در تامین برق سیستم دارد این است که خرابی هر دوربین تاثیری در عملکرد سایر دوربین ها نخواهد گذاشت.

 

کاربرد آداپتور دوربین مداربسته چیست

 

البته آداپتور تکی دوربین مداربسته نسبت به نوع مرکزی عمر کوتاه تری دارد. به علت ارزان بودن این قطعه کمتر تعمیر و در صورت خرابی با نمونه سالم و مرغوب جایگزین می شوند. گرچه در زمان خرید سعی کنید از برندهای اصلی انتخاب کنید تا کمتر دچار خرابی شوند.

 

2. آداپتور مرکزی یا صنعتی دوربین مداربسته

آداپتور مرکزی دومین نوع از آداپتور در سیستم های مداربسته است. آداپتور مرکزی یا آداپتور صنعتی دوربین مداربسته قابلیت تغذیه چندین دوربین مداربسته را دارد. برای کاربری های مختلف و با توجه به وسعت پروژه انواع مختلف 5، 10، 15، 20 و… آمپر در بازار یافت می شود. مزیت این نوع تامین برق دوربین مداربسته عمر طولانی منبع تغذیه مشترک است.

در مقابل در صورت خرابی منبع تغذیه کلیه دوربین ها از کار می افتند و قادر به ثبت تصاویر نخواهند بود. مزیت دیگری که استفاده از آداپتورهای صنعتی در دوربین مداربسته دارد جریان 12 ولت DC در تمام کابل هاست و این موضوع خطر برق گرفتگی در زمان نصب و اجرای پروژه را به شدت کاهش می دهد.

اگر منبع تغذیه یا آداپتور مناسب برای سیستم مداربسته خود تهیه نکنید با مشکلاتی همچون خراب شدن و یا حتی سوختن دوربین‌های مداربسته، ایجاد نویز، افت کیفیت تصاویر، پرش تصویر دوربین مداربسته، قطع و وصل شدن تصاویر دوربین و داغ کردن بیش از حد منبع تغذیه و… مواجه خواهید شد.

برای محافظت از آداپتور و منبع تغذیه دوربین مداربسته به ویژه زمانی که در فضای باز قرار می گیرد از جعبه و باکس های محافظ استفاده می شود. این باکس ها باید از نفوذ رطوبت به منبع تغذیه و عوامل مزاحم جلوگیری کند.

 

سیم برق دوربین مداربسته

آیا سیم برق دوربین مداربسته در تمام سیستم های امنیتی وجود دارد؟ با توجه به این دوربین های مداربسته برای ثبت تصاویر نیاز به برق دارند باید گفت در برخی موارد پاسخ مثبت است. به این معنی که برخی از سیستم های مداربسته سیم برق دوربین مداربسته ندارند.

اگر دوربین های مداربسته تحت شبکه و مجهز به قابلیت POE باشند دیگر نیازی به کابل کشی برای برق دوربین نیست. دوربین از طریق کابل شبکه دیتای خود را ارسال و برق را دریافت می کند.

در سیستم های مداربسته آنالوگ اچ دی نیز معادل POE وجود دارد. چنین تکنولوژی در دوربین های مداربسته آنالوگ به POC شناخته می شود. این قابلیت نیز سیم برق دوربین مداربسته را از سیستم حذف می کند و دوربین از طریق کابل کواکسی و دستگاه تامین برق می شود.

 

نصب آداپتور دوربین مداربسته

به شکل های مختلف می توان دوربین مداربسته را به آداپتور متصل نمود. در صورتی که سیم های دوربین مداربسته را با دقت نگاه کنید دو سیم در غالب دوربین های مداربسته وجود دارد. یکی از سیم ها با پورت شبکه یا BNC است که بسته به نوع دوربین مداربسته متفاوت است.

سیم دوم مربوط به برق DC است که به آداپتور یا منبع تغذیه متصل می شود. در صورتی که از قابلیت های POE و یا POC بهره می برد دیگر نیازی به اتصال سیم DC به جایی نیست.

 

علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته چیست؟

به همان اندازه که خرید دوربین با کیفیت اهمیت دارد تهیه منبع تغذیه و آداپتور مناسب برای دوربین ها و سیستم مهم است. همچنین بعد از تهیه، شرایط نگهداری و استفاده از تجهیزات نیز همانند دوربین های مداربسته مورد توجه است.

 

انواع آداپتور دوربین مداربسته

 

اولین علت خرابی و سوختن آداپتور کیفیت پایین آن و عدم تناسب با سیستم مورد استفاده است. البته صرفنظر آن مواردی مانند ضربه خوردن، آب خوردگی، آسیب و شکستگی در سیم و کابل منبع تغذیه از مواردی هستند که منجر به سوختن و خرابی منبع تغذیه و آداپتور می شوند.

همچنین می توان از اتفاقاتی که در آداپتور رخ می دهد و آنها نیز به سوختن آن منتهی می شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • IC یا برد آن بر اثر نوسان برق بسوزد.
  • پایین بودن ضریب اطمینان در آداپتور
  • عدم تحمل بار داخل به دلیل قطعات بی کیفیت درون آداپتور
  • جرقه ایجاد شده در پریز و انتقال آن به مدار داخلی آداپتور

 

عیب یابی اداپتور خراب چگونه انجام می شود؟

در روش اول با استفاده از مولتی متر (دستگاهی برای اندازه گیری ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی است) می توان سلامت اداپتور را ارزیابی کرد و تشخیص نوع خرابی براساس عدم تامین جریان یا ولتاژ امکان پذیر است.

روش دوم برای تشخیص خرابی بین اداپتور و دوربین مداربسته، می توان با یک دوربین مداربسته دیگر یا هر دستگاهی که نیاز به 12 ولت و جریان 2 امپری دارد سوختگی اداپتور را نیز بررسی کرد، که در اکثر موارد روش دوم بسیار پرکاربرد است.

 

آیا آداپتور دوربین مداربسته قابل تعمیر است؟

خیر. آداپتور به دلیل ارزان قیمت بودن یک قطعه مصرفی با یک عمر مفید مشخص می باشد و در صورت خرابی، با یک آداپتور جدید جایگزین می گردد. شاید بتوان با باز کردن بدنه آداپتور، با تشخیص قطعه خراب و تعویض آن مشکل را برطرف کرد اما به دلیل امنیتی بودن دوربین مداربسته پیشنهاد می شود که از یک منبع تغذیه سالم و نو استفاده شود.

برای دریافت لیست قیمت هایک ویژن اینجا کلیک کنید!

 

سخن پایانی

در راستای رفع خرابی سیستم برق رسانی در دوربین مداربسته و به طور خاص، بررسی علت خرابی آداپتور دوربین مداربسته تجربه، تخصص و دانش، سه فاکتور لازم برای موفقیت در این زمینه است. ولی بهتر است در چنین اموری از یک کارشناس متخصص بهره ببرید تا با توجه به مهارت و مشکلات موجود در دوربین، اقدامات لازم را انجام دهد.

گاهی اوقات به دلیل نوسان های برق منبع تغذیه خود دستگاه رکوردر آسیب می بیند و علی رغم وجود ولتاژ خروجی در آداپتور، دستگاه به صورت کامل روشن نمی شود و دستگاه خروجی تصویر نمی دهد. در این حالت باید منبع تغذیه دستگاه رکوردر تعویض گردد.

حتما باید دقت شود که هر منبع تغذیه ای علی رغم هم ولتاژ بودن را، نمی توان به دستگاه رکوردر وصل کرد. کارشناسان ما در پرشیا سیستم آماده پاسخگویی به شما کاربران گرامی در خصوص توضیحات بیشتر درباره آداپتور دوربین مداربسته چیست و هرگونه مشکل پیرامون لوازم جانبی و آداپتور انواع دوربین های مداربسته هایک ویژن و… می باشند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من