معرفی انواع سوکت دوربین مدار بسته

فهرست مطالب

یکی از تجهیزاتی که در دوربین مداربسته استفاده می شود سوکت و کابل است. سوکت ها موجب اتصال شده و کانکتور دوربین مدار بسته محسوب می شوند که از طریق آن کابل را به درگاه هایی که در دوربین مداربسته قرار دارد متصل می کند. برای این کار از انواع سوکت دوربین مدار بسته استفاده می شود که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

در زمان نصب دوربین ها از انواع سوکت دوربین مدار بسته استفاده می شود که شامل سوکت شیشه ای و سوکت فلزی است. سوکت شیشه ای را برای متصل کردن کابل شبکه معمولی استفاده می کنند. از سوکت یا کانکتور شبکه برای ایجاد اتصال کابل شبکه CAT6 استفاده می شود که دارای رنگبندی های مختلفی است و جنس آنها از نوع پلاستیک می باشد.

 

معرفی انواع سوکت دوربین مدار بسته

 

سوکت فلزی نیز یکی دیگر از انواع سوکت دوربین مدار بسته است که برای اتصال کابل SFTP استفاده می شود این کابل دارای روکش فلزی است که موجب کاهش نویز در کابل می گردد. به طوری که این کابل مانند یک عایق عمل کرده و نویز اطراف کابل را کم و از جذب آن جلوگیری می کند.

در ایجاد اتصالات در دوربین مداربسته از برندهای مختلف مانند دوربین هایک ویژن از فیش های دوربین مدار بسته استفاده می شود که این فیش ها شامل موارد زیر است:

فیش BNC

این فیش یک کانکتور دوربین مدار بسته کوچک می باشد که برای کابل های از نوع کواکسیال استفاده می شود. این کلمه مخفف عبارت Bayonet Neill Concelman است که مهمترین کاربرد آن دریافت سیگنال هایی مانند سیگنال رادیویی، آنالوگ، دیجیتال در دستگاه های ضبط کننده مانند NVR هایک ویژن و یا DVR هایک ویژن است. تقریبا تمام دوربین های مداربسته از این سوکت استفاده می کنند و اتصال کابل تصویر در دوربین و دستگاه DVR را ایجاد می کنند.

در نصب دوربین دو فیش BNC نیاز است که یک سر آن به دوربین و سر دیگر به دستگاه DVR متصل می شود. فیش BNC اتصال دهنده بین کابل کواکسیال ، دوربین و DVR می باشد. مقاومت فیش BNC برابر با 50 و 70 اهم است.

 

درباره انواع سوکت دوربین مدار بسته چه میدانید؟

 

انواع فیش های BNC

  • فیش BNC پیچی: این فیش مغزیش به وسیله یک پیچ در درون سوکت محکم می شود. عملیات نصب سوکت BNC پیچی ساده است و تجهیزات خاصی نیاز ندارد و با استفاده از یک پیچ گوشتی معمولی انجام می گیرد.
  • فیش BNC لحیمی: مغزی کابل به درون سوکت لحیم می شود که به همین دلیل وجود لحیم باعث می شود که اتصال سوکت و کابل بسیار محکم باشد. این نوع سوکت ها برای کابل های با طول زیاد کاربرد دارند.
  • فیش BNC پرسی: در این مدل از فیش ها، مغزی کابل در درون سوکت پرس شده و مقاومت زیادی را ایجاد می کند.

 

فیش AV

یکی دیگر از فیش های دوربین مدار بسته فیش AV است، کانکتوری که مخفف AUDIO VIDEO است و برای ارسال صدا و تصویر به شکل آنالوگ کاربرد دارد. نام دیگر این فیش RCA است که در قریم از آن برای ارسال صدا و تصویر از دستگاه ویدیو به تلویزیون استفاده می شود. شکا ظاهری آن نیز شبیهبه کابل نری است که به دستگاه هایی که دارای ورودی و خروجی AV است و شکل مادگی دارد متصل می شوند.

 

انواع سوکت دوربین مدار بسته

 

کابل AV به سه رنگ سفید، قرمز و زرد موجود استکه رنگ سفید و قرمز جهت ارسال صدا و رنگ زرد جهت اراسال تصویر کاربرد دراد. در دوربین های مداربسته از کانکتور AV برای اتصال میکروفون و ارسال صدا استفاده شده و برخی اوقات دستگاه ضبط DVR را با استفاده از فیش BNC به میکروفون متصل کرد.

 

فیش آداپتوری DC

از انواع سوکت دوربین مدار بسته میتوان به فیش آداپتوری DC اشاره کرد. این فیش برای متصل کردن سیم برق به دوربین مداربسته کاربرد دارد. اگر آداپتور در نزدیک دوربین قرار داشته باشد نیازی به این فیش نخواهد بود.

این فیش ها نیز دارای نری و مادگی هستند که برای اتصال به ابتدا و انتهای سیم برق استفاده می شوند تا انرژی الکتریکی را از آداپتور به دوربین و دستگاه ضبط DVR ارسال کنند. البته در زمان اتصال این فیش ها باید به پلاریته مثبت و منفی دقت کرد.

 

انواع سوکت دوربین مدار بسته

سوکت شبکه

برای متصل کردن کابل شبکه مانند CAT5 یا CAT6 به دوربین های مداربسته IP و دستگاه ضبط NVR از سوکت شبکه باید استفاده کرد. کابل های شبکه از 4 زوج سیم بهم تابیده تشکیل شده است که به کیفیت آلیاژ استفاده شده در آن کاربرد متفاوتی می تواند داشته باشد.

رنگ سیم های دوربین مدار بسته

سیم آداپتوری جزو اتصالات پرفروش در دوربین اچ دی است که طول 20 سانیتمتری دارد و دارای فیش نر زرد رنگ و جنس مسی است. در زمان استفاده از دوربین های آنالوگ از سیم آداپتوری استفاده می شود که دارای یک سیم دو رنگ و با قطب مثبت و منفی است.

 

کانکتور دوربین مدار بسته

 

رنگ قرمز این سیم به رنگ قرمز کابل ترکیبی وصل می شود که به آن مثبت نیز می گویند. رنگ مشکی سیم نیز به رنگ مشکی کابل متصل شده که به آن منفی نیز می گویند.

درباره رنگ های دوربین مدار بسته بیشتر بدانید!

سر دیگر کابل نیز فیش نری دارد و به فیش برق دوربین مداربسته نیز متصل می شود. در دوربین تحت شبکه هایک ویژن از کابل شبکه استفاده می شود که دارای رنگ های مختلفی است زیرا که کابل های شبکه دارای پیچیدگی خاصی هستند. این کابل ها دارای 8 سری سیم می باشند که به صورت دو به دو جفت می شوند.

رنگ این سیم ها به صورت قهوه‌ای، سفید قهوه‌ای، سبز، سفید سبز، آبی، سفید آبی، نارنجی و سفید نارنجی می باشد. استانداردی که بیشتر در ایران کاربرد دارد استاندارد استریت است که دارای ترتیب رنگی سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه‌ای و قهوه‌ای می باشد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من