ارتفاع استاندارد نصب دوربین مدار بسته چیست و دوربین هایک ویژن را در چه ارتفاعی نصب کنیم ؟

فهرست مطالب

در دنیای امروز، یک دوربین مداربسته امنیتی نقشی بیشتر از یک تکنولوژی معمولی را ایفا می‌کند. در این روزهایی که دزدی و دستبرد زدن به امری رایج و هر روزه تبدیل شده، هزینه کردن برای یک سیستم امنیتی، تصمیم عاقلانه‌ای محسوب می‌شود.

هم صاحبان خانه و هم صاحبان کسب و کارهای مختلف از دوربین‌های مداربسته بخاطر ویژگی‌های مختلفشان مانند رزولوشن بالا، اپتیکال، زوم و ویژگی‌های دیگری که باعث بهتر شدن کیفیت تصاویر می‌شود، بهره بسیاری می‌برند.

اما این ویژگی‌ها کارکرد نخواهند داشت و مفید فایده واقع نخواهند شد اگر که دوربین مداربسته به اشتباه نصب شود.

نصب در جای صحیح و یا به عبارتی موقعیت یابی صحیح دوربین مداربسته امری بسیار حیاتی در بهینه سازی عملکرد سیستم‌های امنیتی نظارتی است و یکی از زیرمجموعه های این موقعیت یابی صحیح، تعیین ارتفاع استاندارد نصب دوربین مدار بسته است.

بحثی همیشگی که در بین حرفه‌ای‌های سیستم‌های امنیتی وجود دارد این است که ارتفاع نصب دوربین مداربسته چقدر باید باشد یا اصلا چیزی به نام ارتفاع استاندارد نصب دوربین مدار بسته وجود دارد یا خیر؟

هرچقدر دوربین بالاتر نصب شود احتمال اینکه دوربین دستکاری یا دزدیده شود یا به آن آسیب برسد کمتر خواهد بود. اما این نصب در ارتفاع بالا باعث می‌شود که کیفیت تصاویر به خاطر زاویه گرفتن با اجسام و آدم‌ها تغییر کند.

اما پیشنهادات در این زمینه بسیار متفاوت است، بسیاری می‌گویند بهتر است دوربین در ارتفاع بیشتر از 4 متر نصب شود اما در مقابل بسیاری هم عقیده دارند باید نهایتا در حد ارتفاع قد آدم‌ها نصب شوند تا بتوان از صورت کسانی که عبور می‌کنند به خوبی فیلمبرداری کرد.

در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم ارتفاع استاندارد نصب دوربین مدار بسته را با توجه به شرایط مختلف مشخص کنیم.

 

ارتفاع استاندارد نصب دوربین مدار بسته

 

اهمیت موقعیت یابی صحیح دوربین مداربسته

بعد از اینکه تجهیزات موردنیاز برای راه اندازی یک سیستم امنیتی را تهیه کردید و آماده نصب آن شدید، قبل از انتخاب رندوم محل نصب دوربین‌های مداربسته باید چند نکته را مدنظر داشته باشید تا بتوانید محل صحیح نصب دوربین‌ها را مشخص کنید:

  • دوربین مداربسته‌ای که خیلی پایین نصب شود در مقابل دستکاری و دزدی بسیار آسیب پذیرخواهد بود.
  • دوربین‌های مداربسته باید در ارتفاع مناسبی نصب شوند تا بتوان زوایای تصویربرداری بهتر و زاویه دید پهن تری داشته باشند.
  • هر دوربین مداربسته دارای IR Range یا برد نور مادون قرمز و در واقع برد قابلیت دید در شب مشخصی است که نصب صحیح دوربین می‌تواند بر نحوه کارکرد آن تاثیر بگذارد.
  • نصب دوربین مداربسته در ارتفاع بالا باعث می‌شود که آن نتواند به خوبی تصاویر را در شب ضبط کند.
  • با اینکه ویژگی زوم اپتیکال طی سالیان اخیر پیشرفت زیادی داشته اما شما باید همچنان مطمئن شوید که دوربین در فاصله مشخصی نصب شود تا تصاویر بدون زوم، واضح و مشخص باشند.

زوم کردن باعث پیکسل پیکسل شدن تصاویر می‌شود و کیفیت آن را کاهش می‌دهد.

 

ارتفاع استاندارد نصب دوربین مدار بسته

خب حالا سوال اصلی اینجاست که ارتفاع نصب دوربین مداربسته و در واقع ارتفاع بهینه آن چقدر است؟ به طور کلی بیشتر شرکت‌های ارئه دهنده تجهیزات امنیتی پیشنهاد می‌کنند که دوربین‌ها در ارتفاع 2.5 متری (8 فوت) از سطح زمین نصب شوند.

البته این مقدار به مکانی که قصد نصب دوربین در آن را دارید نیز بستگی دارد. بعضی از کاربران سیستم‌های امنیتی ترجیح می‌دهند که دوربین‌های مداربسته‌شان را در ارتفاع 5 متری (16 فوت) نصب کنند که این مقدار هم دارای مزیت‌های خودش است.

حال بیایید ببینیم که تفاوت نصب در این دو ارتفاع در چه چیزهایی است و چگونه می‌تواند بر ضبط تصاویر توسط دوربین مدار بسته تاثیر بگذارد:

 

ارتفاع استاندارد نصب دوربین مدار بسته

 

ارتفاع 2.5 متری

ارتفاع نصب دوربین مداربسته 2.5 متری زاویه دید معمولی برای شما فراهم می‌کند. این مقدار باعث ایجاد تعادل بین امنیت و ایمنی دوربین می‌شود به این ترتیب که به همان اندازه که مانع دسترسی دزدها و افراد مخرب به دوربین می‌شود، پوشش خوبی برای دید دوربین ایجاد می‌کند.

بیشتر کاربران خانگی دوربین مدار بسته هایک ویژن، این محصولات را در ارتفاع 2.5 متری نصب می‌کنند که توسط بیشتری شرکت‌های تولید کننده تجهیزات امنیتی نیز توصیه شده است.

 

ارتفاع 5 متری

اگر شما ارتفاع دوربین مداربسته خود را این مقدار در نظر بگیرید، زاویه دید افقی بسیار بیشتری آن دوربین به شما ارائه می‌دهد. این ویژگی به دوربین‌ها اجازه می‌دهد که تا جایی که ممکن است را دیده و از آن تصویربرداری کنند که در واقع منظور همان زاویه یا میدان دید پهن‌تر است.

دوربین‌های مداربسته با فاصله کانونی بیشتر عملکرد بسیار خوبی در این ارتفاع خواهد داشت چون لنز آنها قادر خواهد بود تصاویر بیشتری را در فواصل بلند ضبط نماید.

 

عناصر تاثیرگذار دیگر

ارتفاع استاندارد نصب دوربین مدار بسته فقط یک بخش از معادله است. شما برای نصب یک دوربین مداربسته باید فاکتورهای دیگری مانند میدان دید که بر کیفیت تصاویر تاثیر می‌گذارد را نیز درنظر بگیرید.

دوربین‌های مدار بسته با میدان دید پهن برای پوشش دادن محوطه‌های وسیع و کلی (به جای پرداختن به جزییات یک محوطه) مناسب هستند. البته مشخص است که این میدان دید پهن تر باعث می‌شود به جزییات آن محوطه کمتر پرداخته شود.

امروزه بیشتر دوربین‌های مدار بسته دارای لنزهایی با میدان دید پهن هستند، بسیاری از آنها هم با داشتن قابلیت زوم اپتیکال قوی به خودی خود می‌توانند به یک دوربین با زاویه دید پهن باشند.

بعضی از دوربین‌ها دارای چندین لنز هستند که در جهات مختلف قرار گرفته‌اند تا محوطه بیشتری را پوشش دهند. این نوع دوربین‌های مداربسته، پانورامیک نامیده می‌شوند به خاطر اینکه می‌توانند با چسباندن چندین تصویر به هم یک دید وسیع یا همان Panoramic ایجاد کنند.

مزین استفاده از یک دوربین پانورامیک این است که به شما میدان دید بسیار وسیعی ارائه می‌دهد بدون اینکه چیزی از کیفیت تصاویر بکاهد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من